
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
o spoštovanju in spodbujanju socialnega dialoga, pričakuje, da
se ponovno odpre zakon o dolgotrajni oskrbi in reši problema-
tika čezmejnega opravljanja storitev. Kot ključno priložnost vidi
Šimonka tudi energetsko politiko. »Vlada je 2023 in deloma 2024
res pomagala gospodarstvu pri blažitvi energetske krize, a to so
počele tudi druge članice EU. Številne države nadaljujejo z izvaja-
njem ukrepov za znižanje cen energije za svoje gospodarstvo tudi
v letošnjem letu. Zato trditev predstavnikov naše vlade, da gre za
nedovoljeno pomoč, ne more držati,« je bil jasen.
Predsednik Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije (OZS) Blaž
Cvar je izpostavil, da se »poleg številnih birokratskih ovir in vi-
sokih stroškov energije naše gospodarstvo sooča tudi z izjemno
visokimi obremenitvami plač. Na to nas sicer že dlje časa opozarja
tudi OECD. Poročilo te organizacije je pokazalo, da smo v Slove-
niji po obremenjenosti povprečne plače z dohodnino in socialnimi
prispevki na 7. mestu med 38 državami OECD. In namesto da bi
sledili priporočilom, da razbremenimo plače, se nam že julija letos
obeta nova obremenitev v obliki prispevka za dolgotrajno oskrbo.
Ta naj bi državi prinesel dodatnih 700 milijonov evrov. Vsi mi pa še
vedno ne vemo, kako se bo zakon izvajal in kam bo šel ta denar, če
že zdaj vemo, da kadra za izvajanje dolgotrajne oskrbe primanj-
kuje.« Tudi v OZS zato vztrajajo, »da se pobiranje tega prispevka
odloži vsaj za eno leto ali pa se primerno zniža prispevna stopnja.«
Glede pokojninske reforme je Cvar dodal, da so socialni partnerji
dosegli kompromis, ob tem pa je izrazil zadovoljstvo, da ni prišlo
do povišanj prispevkov za espeje. »Espeji nimajo enakih pravic kot
zaposleni, zato jih je treba obravnavati ločeno. Prvih 30 delovnih
dni ne dobijo bolniškega nadomestila, nimajo regresa, božičnic in
drugih ugodnosti, ki so jih deležni zaposleni,« je še pojasnil.
Predsednik Združenja delodajalcev obrti in podjetnikov (ZDO-
PS) Marko Lotrič meni, da »živimo v času, ko moramo v ospredje
postaviti dolgoročno stabilnost in konkurenčnost na energet-
skem, prehranskem in teritorialnem področju, zato so nujne stra-
teške reforme – tudi decentralizacija, ki bi regijam omogočila
boljše koriščenje evropskih sredstev ter ohranila vitalnost pode-
želja in malega gospodarstva. Ključno je vlaganje v digitalizacijo,
razvoj umetne inteligence ter krepitev varnostnih sistemov, zlasti
na področju kibernetske zaščite.« Priložnost za slovenska podje-
tja vidi »v spodbujanju inovacij na področju tehnologij z dvojno
– civilno in obrambno – uporabo.«
»Slovenija se je na lestvici svetovne konkurenčnosti inštituta IMD
za leto 2023 uvrstila na 46. mesto, kar pomeni padec za štiri mes-
ta v primerjavi z letom prej. Med ključnimi izzivi so bili upočasnje-
na gospodarska rast, energetska kriza, visoka inflacija in pomanj-
kanje delovne sile,« pravi predsednik Združenja delodajalcev
Slovenije (ZDS) Marjan Trobiš in dodaja, da je za izboljšanje kon-
kurenčnosti Slovenije »nujno povečati učinkovitost javnih storitev,
izboljšati dostop do usposobljene delovne sile ter pospešiti zeleni
in digitalni prehod. V trenutni gospodarski negotovosti je ključno
ohranjanje delovnih mest. Sem spada tudi področje trga dela in
sociale, kjer moramo iskati rešitve, ki bodo tako prilagodljive in
omogočale prilagoditev trenutnim gospodarskim razmeram, kot
na drugi strani zagotavljale ustrezno varnost. Ne moremo več gra-
diti rešitev na dodatnem obremenjevanju stroška dela – ne preko
davkov oz. prispevkov in ne preko administrativnih bremen.«
»Tako EU kot Slovenija se morata končno zbuditi iz tridesetletne
zaverovanosti sami vase. ZDA so podvojile produktivnost/dodano
vrednost na zaposlenega glede na EU. Kitajska je dosegla 25 %
globalnega BDP in bo kmalu presegla ZDA. EU je medtem padla s
30 na 15 % globalnega BDP. Slovenija pa ostaja pod povprečjem
BDP tako usihajoče EU. Vse to so veliki znaki za alarm,« je jasen
dr. Iztok Seljak, predsednik Združenja Manager. Meni, da je
»nujen ponovni fokus EU in Slovenije na prebojne inovacije in na
doseganje najboljše produktivnosti globalno, v strateški navezi
in partnerstvu med komisijo, vladami, industrijo ter znanstveno-
-raziskovalno in izobraževalno sfero. EU se mora nujno takoj re-
formirati za doseganje takšnega usklajenega nastopa navznotraj
in posledično navzven. Slovenija je lahko in mora biti nosilka teh
sprememb, s svojim lastnim vzorom v tej smeri.«
»Stagniranje prihodkov v zadnjih letih ni edini izziv, s katerim
se sooča trgovinska dejavnost,« izpostavlja predsednica Trgo-
vinske zbornice Slovenije mag. Mariča Lah. »V Sloveniji podob-
no kot tudi v drugih državah članicah EU že dlje časa primanjkuje
kakovostnega kadra, pogoji poslovanja za podjetja se v Sloveniji
vedno bolj zaostrujejo, namesto debirokratizacije pa imamo če-
dalje večje število predpisov in novih birokratskih ovir. Pogosto
na delodajalce letijo očitki v povezavi s prenizkimi plačami, pri
čemer pa je potrebno najprej pogledati celotne stroške dela, ki
bremenijo delodajalce. Zgovoren je primer Hrvaške, ki je v zad-
njem obdobju sprejela kar nekaj ukrepov za razbremenitev stro-
škov dela, v nasprotju s Slovenijo, ki sprejema ukrepe, ki strošek
dela povečujejo. Prvi naslednji obsežnejši dvig stroškov dela za
delodajalce bomo imeli s 1. julijem 2025, saj se bo uveljavil nov
prispevek za dolgotrajno oskrbo. Ta ne bo prizadel le delodajal-
cev, ampak tudi delavce in upokojence. Zato je na tem mestu up-
ravičeno vprašanje, do kod bo gospodarstvo lahko še zdržalo, saj
vsaka nova obremenitev posledično pomeni tudi dodatno izgubo
na njegovi konkurenčnosti.«
Za AmCham Slovenija, kot je v imenu predsednika Enza Smre-
karja povedala generalna direktorica Ajša Vodnik, »reforme
niso zgolj zakonodajni akti, temveč odsev tega, kakšno družbo
želimo. Pokojninska reforma naj spoštuje delo in človeka.Zdra-
vstvena reforma naj povrne zaupanje v sistem in zagotovi dosto-
pnost za vse. In če želimo, da bodo mladi soustvarjali prihodnost,
jim moramo dati orodja – digitalni jezik mora postati obvezen del
izobraževanja.«
»Slovenija je ena najvarnejših držav na svetu z visoko kvalifici-
rano delovno silo, a zaradi neprivlačnega gospodarskega okolja
odvrača tuje investitorje. Visoka obdavčitev plač, dolgotrajni po-
stopki za delovna dovoljenja in nepredvidljiva zakonodaja dodat-
no otežujejo poslovanje. Javni razpisi ostajajo odprti le na načelni
ravni, saj povezanost lokalnih naročnikov in dobaviteljev omejuje
dostop tujim podjetjem,« izpostavlja predsednik Britansko-slo-
venske gospodarske zbornice Luka Vesnaver in dodaja, da so
»nujno potrebne učinkovite reforme za izboljšanje poslovnega
okolja in olajšanje priliva tujegakapitala.«
Kot v pisni izjavi pojasnjuje Dagmar von Bohnstein, predsedni-
ca Slovensko-nemške gospodarske zbornice, »AHK Slovenija
med nemškimi podjetji v Sloveniji vsako leto izvede raziskavo o
konkurenčnosti lokacije. Anketirana podjetja menijo, da je konku-
renčnost lokacije oslabljena zaradi številnih izzivov. Ena največjih
ovir je davčni sistem, ki velja za zapletenega in neučinkovitega.
Podjetja se soočajo z visokim davčnim bremenom in birokratskimi
ovirami, ki zavirajo naložbe in upočasnjujejo rast. Tudi trg dela je
premalo prožen.«
»V Davčno svetovalni zbornici Slovenije se zavzemamo za eno-
stavnejšo davčno zakonodajo, za spoštovanje davčnih zavezan-
cev in za zakonite odločbe finančne uprave. Vse večje število
sodb sodišč, ki dajejo prav davčnim zavezancem, so dokaz, da
temu še ni tako. Dejstvo je, da je zaradi visoke obdavčitve, zaradi
tega, ker vse več fizičnih in pravnih oseb zapušča Slovenijo, ozi-
roma sedeže svojih uprav selijo v druge države, zadnji čas za pri-
pravo ugodnejše davčne zakonodaje, ki bi vsaj deloma zaustavila
odhod davčnih zavezancev v druge države,« je jasen Ivan Simič,
predsednik Davčno svetovalne zbornice Slovenije.
Matjaž Čemažar, predsednik Skupine podjetij z notranjim last-
ništvom, opozarja, da so »slovenska podjetja pripravljena na so-
lastništvo zaposlenih, a zakonodaja, kljub načelni politični podpo-
ri, temu ne sledi. V podjetjih z razvitim solastništvom zaposlenih
žal davčne omejitve v Zakonu o dohodnini omejujejo vključevanje
2