1
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
III IZ DELA ZBORNICE
Minister Han na konferenci trgovcev:
Pretirana regulacija in nepredvidljivo
poslovno okolje sta v Sloveniji pereč
problem
Brdo pri Kranju, 12. november 2024 – V času globalnih spre-
memb, tako ekonomskih kot tudi družbenih, se trgovci sooča-
jo z izzivom iskanja novih poti do potrošnikov. 18. Strateška
konferenca o trgovini je osvetlila profil današnjega slovenske-
ga potrošnika ter raziskala inovativne pristope za učinkovitej-
še povezovanje trgovcev s svojimi strankami.
V uvodnem nagovoru je predsednica Trgovinske zbornice Slo-
venije (TZS), mag. Mariča Lah, izpostavila ključne izzive sloven-
skega gospodarstva. V primerjavi z ustanovnim letom Trgovinske
zbornice Slovenije v 2006, ko je Slovenija beležila 5,7-odstotno
gospodarsko rast (EU 3,5 %) in se uspešno pripravljala na prev-
zem evra, trenutno stanje kaže na določene zaskrbljujoče trende.
»Slovenija je na svetovni lestvici konkurenčnosti, kjer švicarski
inštitut za razvoj managementa analizira 67 držav, v letu 2024
poslabšala svoj položaj za štiri mesta v primerjavi z letom 2023 in
kar za 11 mest v primerjavi z letom 2020
Izpostavila je predvsem nepredvidljivo poslovno okolje z nejas-
nimi zakonodajnimi rešitvami in pogoste parcialne posege v za-
konodajo, ki vodijo v prenormiranost gospodarstva. Posebej za-
skrbljujoč je podatek, da se v Sloveniji letno sprejme skoraj 500
dodatnih podzakonskih predpisov, kar po besedah predsednice
TZS ustvarja »dodatne administrativne in stroškovne obremenitve
ter zmanjšuje konkurenčnost slovenskih podjetij«.
Prav tehnološke spremembe so bile v središču pozornosti tudi v
nadaljevanju konference. Dekan Ekonomske fakultete Univerze
v Ljubljani, prof. dr. Tomaž Turk, je izpostavil umetno inteligen-
co, ki prinaša nova orodja za boljše razumevanje potrošnikov,
hkrati pa sproža tudi pomisleke o prihodnosti dela. »Ko slišimo
za ChatGPT, nas postane strah za našo službo. Sprašujemo se,
ali nas bodo delodajalci sploh še zaposlovali in ali bomo še imeli
trgovinsko dejavnost, če bodo roboti prevzeli vse poslovne pro-
cese,« je slikovito opisal trenutno vzdušje v družbi. Vendar je bil
dekan tudi pomirjujoč - trenutna orodja umetne inteligence po
njegovih besedah danes omogočajo le nekaj lastnosti dejanske
inteligentnosti. Pravi prelom nas čaka šele v prihodnjih letih, »ko
bo v umetno inteligenco vključena tudi logika«.
Družbeni in ekonomski trendi trgovine danes in jutri
Slovensko trgovino čakajo turbulentni časi. Čeprav ostaja eden
ključnih stebrov gospodarstva z več kot desetino BDP in delovnih
mest, se sooča z dvojnim izzivom - upočasnjevanjem evropskega
gospodarstva in nujnostjo digitalne preobrazbe. To je bila rdeča
nit razprave, ki se je razvila na prvem panelu konference z nazi-
vom »Družbeni in ekonomski trendi trgovine danes in jutri«, ki se
je dotaknila prihodnosti trgovine.
Trenutna slika ni rožnata. Slovenski trgovci, ki tradicionalno svoje
poslovanje močno naslanjajo na nemško gospodarstvo, že čutijo
posledice evropske stagnacije. »Delimo usodo Nemčije,« opozar-
ja ekonomist prof. dr. Jože P. Damijan in v isti sapi dodaja, da
bo okrevanje panoge v veliki meri odvisno od geopolitičnih de-
javnikov, predvsem konca vojne v Ukrajini, ter učinkovite porabe
evropskih sredstev. Pri tem je potrebno upoštevati, da je trgovina
ena izmed tistih panog, ki ima največji multiplikativni učinek na
gospodarstvo in posledično celotno družbo.
Vendar pa kriza prinaša tudi priložnosti za preobrazbo. Digitaliza-
cija, ki jo strokovnjaki vidijo kot ključno rešitev za dvig produktiv-
nosti, že temeljito spreminja tradicionalne načine poslovanja. Dr.
Mitja Pirc iz svetovalne družbe A.T. Kearney napoveduje bistvene
spremembe v načinu nakupovanja. E-trgovina naj bi v naslednjih
letih rasla dvakrat hitreje od klasične maloprodaje, med 10 in 12
odstotki. Vendar fizične trgovine ne izginjajo - namesto tega se
prilagajajo z večkanalnim pristopom, ki združuje prednosti sple-
tne in tradicionalne prodaje. Trgovci namreč intenzivno vlagajo
v izboljšanje storitev za potrošnike in učinkovitejše izpolnjevanje
naročil preko vseh prodajnih poti. Spremembe se obetajo tudi pri
plačilnih navadah, kjer klasične načine plačevanja že izpodriva-
jo digitalne denarnice in novosti kot je sistem kupi zdaj, plačaj
pozneje. Preobrazbo pa prinaša tudi vstop umetne inteligence v
maloprodajo. Z virtualnimi avatarji in personaliziranimi storitvami
se nakupovanje spreminja v interaktivno doživetje, ki presega
zgolj menjavo blaga za denar in zabavo ter izobražuje potrošnike.
Soočanje s spremembami zahteva predvsem pravo miselnost.
»Lahko nas je strah sprememb, ali pa jih uporabimo kot prilož-
nost,« poudarja Anna Makowska Nowak, vodja razvoja poslova-
nja za jugovzhodno Evropo, Techtronic Industries - TTI, in doda-
ja, da podjetja ne bi smela razmišljati zgolj o tem, kako se posel
spreminja, temveč predvsem o tem, kako prepričati potrošnike,
da zaupajo v njihovo blagovno znamko.
V času, ko se trgovski svet hitro spreminja, morajo trgovci razviti
jasno strategijo za prihodnost. »Če bomo šli v smer mednarodne
fragmentacije trgovine, bo ključno, kakšne strategije bodo trgov-
ci ubrali. Pomembno je, da dosegajo večji tržni delež ne samo
v domači prodaji, temveč tudi preko spleta,« pojasnjuje Jože P.
Damijan.
Glasilo Trgovinske zbornice Slovenije, 20. november 2024, št. 33/24
TISKOVINA • Poštnina plačana pri pošti 1102 Ljubljana
Izšla je nova publikacija TZS »Trgovinski odsev 2024: Poslovni modeli trgovine
prihodnosti«
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
Profil slovenskega potrošnika: v čem smo drugačni
od sosedov?
Nova realnost pa ni le tehnološka, temveč predvsem družbena.
»Vstopamo v obdobje permakriz,« navaja Andraž Zorko, partner in
direktor Valicona. Po pandemiji, ki je pokazala, da potrošniki na vsa-
ko novo krizo reagirajo manj intenzivno, je vojna v Ukrajini prinesla
novo obdobje negotovosti. Rezultat je, da potrošniki dojemajo tre-
nutno situacijo kot utrujajočo in neprijetno, pri čemer jih najbolj skrbi
recesija, morebitno pomanjkanje in splošno dogajanje v državi.
Slovenski potrošnik se od svojih sosedov razlikuje predvsem po
strategijah spopadanja s krizo. Medtem ko se hrvaški, srbski, bo-
sanski potrošniki redkeje zatekajo k iskanju cenejših alternativ, Slo-
venci pogosteje iščejo ugodnejše izdelke in se odrekajo nepotreb-
nim nakupom. Kaže se tudi razslojevanje med potrošniki in v družbi
- medtem ko se je del potrošnikov moral prilagoditi z zmanjšanjem
porabe, predvsem v gostinstvu in turizmu, pa tisti, ki so ohranili
kupno moč, stremijo k še dražjim izdelkom. Nekateri potrošniki, ki
prej niso razmišljali o cenah, danes skrbno tehtajo vsak nakup in
iščejo alternative bodisi v drugih trgovinah bodisi na spletu. Ob tem
pa se poraja tudi vprašanje, ali se res prilagajamo novim razmeram
ali zgolj nostalgično hrepenimo po časih, ko je bilo bolje.
Kljub trenutnemu upadu zaupanja v spletno trgovino pa številke
kažejo drugačno sliko o dolgoročnem potencialu digitalnega na-
kupovanja. »Verjamem, da spletna trgovina še vedno prihaja,« je
optimističen mag. Darko Dujič, direktor We Teh d.o.o. Analiza re-
gionalnega trga razkriva, da so Slovenija, Hrvaška in Srbija vsaka
dosegle približno milijardo dolarjev prometa v spletni trgovini. Ce-
lotna regija s 4,5 milijardami dolarjev sicer dosega le 40 odstotkov
globalnega povprečja, kar kaže na precejšen prostor za rast.
V zadnjih 12 mesecih je kar 80 odstotkov Slovencev opravilo sple-
tni nakup, s povprečno vrednostjo 68,40 evrov. Vendar pa tradi-
cionalne trgovce vse bolj izzivajo novi igralci. Posebej zanimiv je
primer TikToka, ki s svojim inovativnim pristopom močno spremi-
nja pravila igre. »Z novimi tehnologijami bo izredno pomembno,
da smo proaktivni, ker se lahko marsikaj spremeni v zelo kratkem
času,« opozarja Dujič.
Moč novih platform potrjujejo tudi podatki - osem tujih trgovcev
obvladuje prvih deset mest v regiji z več kot 2,7 milijoni obiskov.
»Temu« je v samo enem letu postal druga najmočnejša platforma
v Sloveniji in na Hrvaškem, v Srbiji pa je v zgolj dveh mesecih za-
sedel šesto mesto. Pri tem je zgovoren podatek, da je platforma v
ZDA zabeležila kar 172 milijonov registriranih uporabnikov v 12 me-
secih. V prihodnjih petih letih naj bi trg spletne trgovine v jadranski
regiji dosegel 7 milijard dolarjev, kar predstavlja 56-odstotno rast
glede na leto 2024. Uspeh v tem razvijajočem se okolju bo temeljil
na močni blagovni znamki, kakovostni vsebini in zvestobi potrošni-
kov, medtem ko bodo umetna inteligenca in tehnološki napredki
ključni na področju optimizacije cen do sistemov dostave.
Specifičnost nakupnih procesov oziroma nakupovalnih navad
potrošnikov v avtomobilski industriji je predstavila Lidija Ruden
Kostevc, direktorica GA Adriatic d.o.o. Vedenje potrošnikov pri
nakupu vozil je nekoliko specifično glede na ostale blagovne sku-
pine, pri čemer je še toliko bolj pomemben osebni pristop. Pre-
gledna spletna stran je pomembna za pridobitev prvih informacij
o posameznih znamkah oziroma modelih vozil, vendar za nakup
še vedno ostaja ključna personalizirana izkušnja v prodajnem sa-
lonu. Vsekakor pa ne smemo podcenjevati poprodajnih storitev.
Dobre poslovne prakse doma – Kaj se (še) lahko nau-
čimo iz tujine?
Dobre prakse iz tujine ter vprašanje, ali lahko h krepitvi proda-
je pripomoreta večkanalnost in dobro poznavanje potrošnika in
njegovih potreb, so bile v ospredju panela, na katerem se je z
gosti pogovarjala dr. Maja Zalaznik, profesorica na Ekonomski
fakulteti Univerze v Ljubljani.
Kot je dejala Barbara Janžekovič, direktorica marketinga v pod-
jetju Intersport ISI, so morali pri krepitvi spletne trgovine največ
napora vložiti znotraj podjetja, predvsem v razumevanju, da fizič-
na trgovina spletne trgovine ne dojema kot konkurence, ampak
kot dopolnilno prodajno pot. »Danes prihodki iz spletne prodaje
dosegajo že 16 odstotkov. Več kot 60 odstotkov potrošnikov prev-
zema blago v fizičnih trgovinah, kar je za nas pomemben podatek.
Konverzija pa se ne dogaja samo na spletu, ampak jo lahko izvaja
tudi prodajno osebje.« Po besedah Barbare Janžekovič je pozi-
tivna plat spleta tudi, da pomaga pri optimizaciji zalog v prodajni
mreži, saj so ti podatki zelo v pomoč fizičnim enotam. »Skrajšali
smo čas odpreme blaga z 21 na 11 ur. Odpremljeno naročilo trgo-
vine pošiljajo same, imamo pa tudi centrale, kjer je prednostno na
voljo določeno blago.«
Andrej Planina, direktor divizije v podjetju Špica International, ki
je specializirano za avtomatizacijo procesov v podjetjih, je pouda-
ril, da pametni procesi v podjetjih vplivajo na različne segmente,
vključno s transportom in drugo javno infrastrukturo. Izpostavil je
neoptimalno izrabo logističnih poti v Sloveniji in potrebo za boljšo
izrabo prostora v dostavnih vozilih. Pojasnil je, da so za prevzem
blaga potrebni številni podatki. »Spekter je tako zelo širok, da se
jih ne da več upravljati na roke. Potrebna je dobra nabavna pod-
pora in stalna komunikacija s potrošniki. Potrošnika zanima, kdaj
je mogoča dostava izdelka, da si lahko organizira čas. Pomembna
je predaja informacij kurirskim službam in obratno, da kurirske
službe sporočijo trgovcu, da je bilo blago dostavljeno.« Po naved-
bah Andreja Planine imajo veliko prednost trgovci, ki obvladujejo
celotno oskrbovalno verigo.
»Prodaja je emocionalna izkušnja,« pravi Sibela Murić, direktori-
ca podjetja Infraslim, ki je razvila inovativen pristop k zdravemu
življenjskemu slogu, posebej prilagojen sodobni ženski. Podje-
tje ponuja celosten koncept, ki združuje najnovejšo tehnologijo
infrardečih žarkov z ekskluzivno izkušnjo. V komaj dveh letih ji
je uspelo razširiti blagovno znamko na 16 franšiz po vsej Slove-
niji, od tega so jih že prvo leto vzpostavili osem. »Uspelo nam
je zaradi dobrih temeljev za rast in širitve. Zgradili smo močno
prepoznavnost blagovne znamke, temelječo na kakovosti« je po-
jasnila Sibela Murić.
Strateški dialog politike in trgovine: Trgovec danes in
v prihodnje, kaj pa potrošnik?
Trgovci so v strateškem dialogu z ministrom za gospodarstvo,
turizem in šport Matjažem Hanom na okrogli mizi izpostavili
ovire, ki jih najbolj pestijo: pretirana regulacija, ki krepi biro-
kratske ovire in zmanjšuje profitabilnost, preobremenjenost
plač z dajatvami in prepoved poslovanja trgovin ob nedeljah,
zaradi katere se kupna moč seli v sosednje države. Minister
Han se je strinjal, da sta pretirana regulacija in nepredvidljivost
poslovnega okolja med najbolj perečimi problemi v Sloveniji.
Izpostavil je tudi, da Slovenija trenutno zaostaja pri izgradnji
zelene infrastrukture v primerjavi z drugimi državami v regiji.
Predstavniki trgovcev so v moderiranem pogovoru z ministrom za
gospodarstvo, turizem in šport Matjažem Hanom, ki ga je vodila
predsednica TZS mag. Mariča Lah, podali svoja mnenja o razme-
rah za poslovanje trgovcev in kaj lahko vlada naredi za izboljšanje
konkurenčnosti. Medtem ko je večina držav v letu 2024 deregu-
lirala različna področja in postopke, v Sloveniji situacija ostaja
drugačna, opozarja član uprave Petrola Jože Smolič. Trenutno
veljavna vladna uredba o oblikovanju cen določenih naftnih deri-
vatov še vedno določa višino marž na ravni izpred 15 let, zaradi
česar je profitabilnost iz naslova prodaje goriv negativna. Direktor
2
WWW.TZSLO.SI
Hervisa Aleš Černe je izpostavil več ključnih izzivov slovenskega
gospodarstva. Posebej je opozoril na preobremenjenost plač z
dajatvami v Sloveniji, ki zmanjšuje konkurenčnost podjetij in ote-
žuje zaposlovanje delavcev. Med pomembnimi odprtimi vprašanji
je izpostavil tudi trenutno veljavno 22-odstotno stopnjo DDV-ja, ki
je bila prvotno uvedena le kot začasni ukrep, a še vedno ostaja v
veljavi. Izpostavil je tudi problem pomanjkanja kadra, kar botruje
tudi zaprtim prodajalnam ob nedeljah.
Glavni izvršni direktor Spar Slovenija David Kovačič je opozoril
na podobne težave s profitabilnostjo, a je kot še bolj pereč pro-
blem izpostavil ekstremno nepredvidljivost poslovnega okolja v
Sloveniji. Po njegovih besedah težava ni toliko v samih davkih,
temveč v negotovosti upravnih postopkov: »Ne samo, da ne veš,
ali boš dobil določeno dovoljenje, temveč tudi, kdaj ga boš dobil.«
Izpostavil je, da je takšna situacija za lastnike in podjetnike pose-
bej nenavadna, saj zaradi neučinkovitosti organov težko predvi-
dijo, ali delajo prav ali ne. Kljub temu meni, da tej vladi še vedno
ostaja dovolj časa za izboljšave v korist gospodarstva. Minister
za gospodarstvo Matjaž Han je dejal, da bodo v kratkem pristo-
pili k razreševanju problema reguliranih cen določenih naftnih de-
rivatov, tudi preko Sveta za cene. Izrazil je naklonjenost odpravi
regulacije, vendar je pri tem potrebno upoštevati tudi vlaganja v
zeleni prehod. Izpostavil je tudi, da Slovenija trenutno zaostaja pri
izgradnji infrastrukture za trajnostno mobilnost v primerjavi z dru-
gimi državami v regiji. Po ministrovih besedah je v Sloveniji med
bolj obremenjenimi srednji razred in razvojni kader, zato bi morali
ponovno vzpostaviti občutek, da je v tej državi pravično živeti.
Minister se je v razpravi strinjal z razpravljalci, da je nepredvidlji-
vost poslovnega okolja eden izmed najbolj perečih problemov v
Sloveniji, h kateremu bo potrebno celovito pristopiti.
Generalni direktor Mercatorja Tomislav Kramarić je v razpravi
izpostavil, da podjetje praznuje že 75 let, trenutno so v obdobju
prestrukturiranja, se pa že kažejo pozitivni učinki tega procesa.
Podobno kot ostali gospodarstveniki je izpostavil veliko stroškov-
no obremenitev plač, visoke stroške električne energije ter pre-
normiranost v predpisih in s tem veliko stopnjo negotovosti. Hele-
na Draškovič iz podjetja Magistrat International je poudarila, da
je Emporium s prepovedjo poslovanja ob nedeljah in praznikih
izgubil kar 60 najbolj produktivnih dni v letu. Ob teh dnevih so
bili potrošniki tako tuji kot domači kupci, ki zdaj ob nedeljah za
nakupe obiskujejo Italijo. Emporium raste precej na račun spletne
prodaje, saj so večkanalni prodajalec, zato je bila z njene strani
podana pobuda za vsaj postopno odpravo te omejitve, vključno z
odprtjem prodajaln v mestnih in turističnih središčih.
Janko Skube, direktor Kmečke zadruge Sevnica, ki upravlja
Mercatorjevo franšizno prodajalno, je dejal, da je večina malih
trgovcev na podeželju v relativno slabem stanju, zato pričakuje
odgovoren pristop pristojnih do tega problema. Zaradi njihove
odgovornosti do kupcev se trudijo za dobro nakupovalno izku-
šnjo tudi na podeželju in v odročnejših krajih. Vsako leto obno-
vijo eno prodajalno. Obnavljajo jih na način, da lahko obnovljeno
trgovino v izmeni v grobem obvladuje ozek krog osebja. Skube
opaža, da prodaja v trgovinah upada, ljudje so začeli kupovati
bolj preudarno. Lokalni trgovci bi potrebovali podporo države, da
bi se ohranili na trgu, je poudaril Skube.
Kot je dejala mag. Mariča Lah, tudi na zbornici ugotavljajo, da
male trgovine pri nas propadajo hitreje kot drugod. V tem spozna-
nju ima po njenem prepričanju trgovina podporo gospodarskega
ministra Hana, pa čeprav je potrebno upoštevati tržne zakonitosti
tudi na tem področju. Zbornica o položaju malih trgovcev v pri-
hodnjih dneh organizira tudi posebno problemsko konferenco, ki
bo namenjena tej tematiki.
Zaključki 18. Strateške konference o trgovini
Zaključke konference je strnila prof. dr. Maja Zalaznik, ki je po-
udarila, da trgovina doprinaša več kot 10 odstotkov k BDP, zapo-
sluje 12 odstotkov delovne sile, kar pomeni, da v mnogočem mul-
tiplikacijsko deluje na celotno gospodarstvo. Ob tem pa je eden
večjih izzivov ta, da strokovnjakov in drugih, ki bi jih želeli zapo-
sliti v trgovini, in s tem proaktivno pospeševati razvoj ponudb, na
trgu primanjkuje. To pa pomeni, da morajo trgovci še toliko bolj
skrbeti za znanja zaposlenih in razvoj kadrov. Pomembno je tudi,
da trgovci vedo, kateri segment na trgu nagovarjajo. Proces se
začne od trenutka, ko potrošnik vstopi k trgovcu, ne glede na tr-
žno pot, ki jo uporablja – fizično ali katerokoli e-obliko; ali trgovci
res poznajo profil potrošnika, ali uporabljajo umetno inteligenco
in podatke in na tej osnovi vedo, kaj dejansko potrošnik potre-
buje in kdo je. Pomembno je, da trgovci ponudijo kakovost, se
zavedajo cenovne odzivnosti potrošnika. Hkrati pa je pomembno,
da se odločevalci zavedajo, da je za trgovce izjemno pomembna
predvidljivost in stabilnost poslovnega okolja, saj bodo le tako
lahko tudi bolj suvereno nagovarjali potrošnika in razvijali ponud-
bo. Kot smo slišali, minister zelo razume, kaj so »domače naloge«
ministrstva; če k temu pripomore še širše razumevanje politike
do trgovcev, potem smo na dobri poti izboljšanja predvidljivosti
poslovnega okolja, je misel zaokrožila prof. dr. Maja Zalaznik.
M.L., M.S., B.K., K.F.
V okviru Ekonomsko-socialnega sveta (ESS) delujejo številna delovna telesa, v katerih
s svojim strokovnim delom sodelujejo tudi strokovnjaki Trgovinske zbornice Slovenije
Po ponovni vzpostavitvi delovanja ESS v juniju 2024 so se
predstavniki TZS redno udeleževali sej tega organa in njegovih
številnih delovnih teles. V okviru ESS so bila oblikovana naslednja
delovna telesa:
Strokovni odbor za obravnavo Zakona o evidencah na podro-
čju dela in socialne varnosti – ukvarja se s spremembami ak-
tualne ureditve «štempljanja«;
Strokovni odbor za delo in socialne zadeve za spremljanje
prihajajočih sprememb v zdravstvenem sistemu (predlogi za-
konov, ki so že v obravnavi, se nanašajo na področje zdravil,
lekarniške dejavnosti in medicinskih pripomočkov);
Strokovni odbor ESS za področje financ in davčne zakonoda-
je (predvidene davčne spremembe so sprejete v Državnem
zboru RS, in so že posredovane v odločanje Državnemu svetu
RS. Davčne novosti naj bi stopile v veljavo s 1. 1. 2025, razen
nekaterih izjem – na zbornici v povezavi s tem predvidevamo
izvedbo strokovnega seminarja);
Strokovni odbor ESS o zaposlovanju tujih delavcev – spre-
membe na tem področju so predvidene do konca leta 2024;
Pogajalska skupina za pripravo sprememb na področju pokoj-
ninskega in invalidskega zavarovanja;
Strokovni odbor ESS za spremljanje izvajanja Zakona o dol-
gotrajni oskrbi;
Pogajalska skupina ESS za pripravo stalne krizne sheme
skrajšanega delovnega časa.
Več o delu omenjenih strokovnih skupin bomo objavili v nasled-
njih številkah zborničnega glasila T-Informacije, zato vam priporo-
čamo, da skrbno spremljate njihovo vsebino. M.L., B.K.
3
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
III SPLOŠNA ZAKONODAJA
Pravilnik o načinu vračila trošarine za energente, ki se porabijo za industrijsko-
komercialni namen in komercialni prevoz
V Uradnem listu RS, št. 96/24 z dne 15. 11. 2024, je objav-
ljen nov Pravilnik o načinu vračila trošarine za energente, ki
se porabijo za industrijsko-komercialni namen in komercialni
prevoz (v nadaljevanju: pravilnik).
Pravilnik določa:
način vračila trošarine,
vsebino zahtevka za vračilo in vsebino evidence, ki jo mora
voditi upravičenec za energente, ki se dokazljivo porabijo za
industrijsko-komercialni namen in način vračila trošarine,
vsebino zahtevka za vračilo,
potrebna dokazila in evidence, ki jih mora voditi upravičenec
za plinsko olje, ki se dokazljivo porabi kot pogonsko gorivo za
komercialni prevoz, v skladu z Zakonom o trošarinah (Uradni
list RS, št 47/16, 92/21, 192/21, 140/22 in 38/24; v nadaljnjem
besedilu: zakon).
Mesečni zahtevek za vračilo trošarine in povprečni
znesek za vračilo trošarine za industrijsko-komercial-
ni namen
Vračilo trošarine za energente, porabljene za industrijsko-komer-
cialni namen, upravičenec iz prvega odstavka 93.člena zakona
(besedilo člena zakona: »Za energente, ki se dokazljivo porabijo
za pogon statičnih delovnih strojev, strojev v gradbeništvu, mo-
tornih tirnih vozil v železniškem prometu ter žičnic in strojev ter
naprav na smučiščih (poraba za industrijsko-komercialni namen),
imajo kupci – osebe, ki opravljajo dejavnost, pravico do vračila
trošarine v višini 50 % povprečnega zneska trošarine, ki je pred-
pisana za plinsko olje za pogonski namen v obdobju, za katerega
se zahteva vračilo trošarine. Za stroje v gradbeništvu se štejejo
stroji, ki se uporabljajo pri dejanskem opravljanju dejavnosti, ki se
uvršča v področje »Gradbeništvo«, v skladu s predpisom, ki ureja
standardno klasifikacijo dejavnosti.«) uveljavlja z zahtevkom za
vračilo trošarine, ki vsebuje:
1. identifikacijske podatke upravičenca,
2. obdobje, za katero se uveljavlja vračilo trošarine,
3. podatke o prodajalcu goriva ter vrsti in količini goriva, za kate-
ro se zahteva vračilo trošarine,
4. podatke o številu in vrsti strojev in urah delovanja po vrsti stro-
ja in
5. podatke potrebne za nakazilo vračila trošarine.
Vzorec obrazca za predložitev podatkov (Zahtevek za vračilo tro-
šarine za energente, ki se porabijo za industrijsko-komercialni
namen (TRO-I)) je objavljen na spletni strani davčnega organa.
Za vračilo trošarine se upošteva povprečni znesek trošarine za
plinsko olje za pogonski namen, ki ga ugotovi minister, pristojen
za finance, za mesec, za katerega se vračilo uveljavlja. Če se v
posameznem mesecu trošarina ne spremeni, se upošteva znesek
Izšla je publikacija »Trgovinski odsev 2024: Poslovni modeli trgovine prihodnosti«
Obveščamo vas, da je v mesecu novembru 2024 izšla nova dvole-
tna publikacija Trgovinske zbornice Slovenije »Trgovinski odsev
2024: Poslovni modeli trgovine prihodnosti«.
V letošnji publikaciji si lahko preberete:
1. Vpogled in analiza slovenske trgovine v letih 2022 in
2023 ter stanje v letu 2024
2. Trgovina prihodnosti
Poslovni modeli za trgovino prihodnosti
Maloprodaja in podatki v veleprodaji
Blagovna znamka in njen ugled
3. Praktični vodnik: Uporaba nevromarketinga v trgovini
4. Pot v trajnost: Kako jo v praksi izvajajo trgovci v Sloveniji
Kako trgovci uvajajo umetno inteligenco v svoje poslova-
nje
Publikacija je na voljo v tiskani in e-obliki. Naročite jo lahko tako,
da nam posredujete spodnjo naročilnico. P.G.
NAROČILNICA ZA PUBLIKACIJO »TRGOVINSKI ODSEV 2024«
Naslov publikacije: »Trgovinski odsev 2024: Poslovni modeli trgovine prihodnosti«
Cena publikacije: 50,00 EUR (cena že vključuje DDV)
Oblika (ustrezno obkrožite): tiskana elektronska
Naročam število izvodov:
Naziv podjetja:
Naslov podjetja:
Matična št. podjetja:  Davčna št. podjetja:
Telefon:  E-naslov:
Kontaktna oseba v podjetju: Ime in priimek odgovorne osebe:
Kraj in datum: Žig:  Podpis odgovorne osebe:
Prosimo vas, da nam izpolnjeno naročilnico pošljete na naslov: Trgovinska zbornica Slovenije, Dunajska cesta 167, 1000 Ljubljana, ali na e-naslov: info@tzslo.si.
Publikacijo vam bomo na podlagi vaše naročilnice posredovali po pošti.
4
WWW.TZSLO.SI
trošarine, ki velja na prvi dan meseca, na katerega se zahtevek
nanaša.
Računi o nabavljenem gorivu ter evidence o nabavi in
porabi goriva
Na računu o nabavljenem gorivu se poleg podatkov, ki jih zahte-
vajo drugi predpisi, navedejo naslednji podatki:
1. kraj ali druga identifikacija bencinskega servisa ali točilnega
mesta,
2. vrsta, količina in cena goriva in
3. datum točenja goriva.
Račun se glasi na upravičenca in se lahko predloži v izvirniku ali
kopiji.
V evidencah upravičenec vodi podatke o:
1. vrsti in številu strojev v uporabi za industrijsko-komercialni na-
men,
2. tehničnih podatkih motorja stroja iz prejšnje točke in podatkih
proizvajalca o povprečni porabi goriva na uro delovanja stroja,
3. po datumih vpisane ure delovanja motorja stroja, lokaciji delo-
vanja stroja in opis opravila,
4. količini goriva po datumu nabave, vključno s številko izdanega
računa,
5. količini goriva po datumu in lokaciji polnitve v stroje in
6. porabi goriva za druge namene.
Pravilnik določa tudi:
vsebino zahtevka za vračilo trošarine in povprečni znesek za
vračilo trošarine za komercialni prevoz;
vsebino računov o nakupu plinskega olja in evidence o naku-
pu in porabi plinskega olja;
vodenje podatkov v primeru točenja goriva na internem ser-
visu za točenje goriv;
statične delovne stroje;
porabo goriva za vozila z vgrajenimi napravami;
postopek za upravičence, ki nimajo sedeža v Republiki Slo-
veniji.
OPOZARJA:
Pravilnik začne veljati 30. 11. 2024.
Z dnem uveljavitve tega pravilnika preneha veljatiPravilnik o
načinu vračila trošarine za energente, ki se porabijo za indu-
strijsko-komercialni namen in komercialni prevoz (Uradni list
RS, št.70/17 in 60/22). B.K.
Pravilnik o poročanju o tobačnih in povezanih izdelkih ter aromah v elektronskih
cigaretah in posodicah za ponovno polnjenje
V Uradnem listu RS, št. 96/24 z dne 15. 11. 2024, je objavljen
nov Pravilnik o poročanju o tobačnih in povezanih izdelkih
ter aromah v elektronskih cigaretah in posodicah za ponovno
polnjenje (v nadaljevanju: pravilnik).
Pravilnik določa:
stroške preverjanja emisij iz 8. člena Zakona o omejeva-
nju uporabe tobačnih in povezanih izdelkov (Uradni list RS,
št.9/17, 29/17 in 31/24; v nadaljnjem besedilu: zakon);
skupno obliko poročanja in dajanja na voljo podatkov o to-
bačnih izdelkih in obsegu njihove prodaje v skladu z Izved-
benim sklepom Komisije (EU) 2015/2186 z dne 25.novembra
2015 o določitvi oblike za predložitev in dajanje na voljo infor-
macij o tobačnih izdelkih (ULL št.312 z dne 27.11. 2015, str.5;
v nadaljnjem besedilu: Sklep 2015/2186/EU);
višino pristojbine za prejemanje, shranjevanje, obravnavo,
analiziranje in objavljanje podatkov iz 9.člena zakona;
prednostni seznam dodatkov, ki se uporabljajo v cigaretah in
tobaku za zvijanje ter za katere veljajo strožje obveznosti po-
ročanja v skladu z Izvedbenim sklepom Komisije (EU) 2016/787
z dne 18.maja 2016 o določitvi prednostnega seznama dodat-
kov, ki jih vsebujejo cigarete in tobak za zvijanje ter za katere
veljajo strožje obveznosti poročanja (ULL št.131 z dne 20.5.
2016, str.88; v nadaljnjem besedilu: Sklep 2016/787/EU);
višino pristojbine za ocene iz 12.člena zakona;
skupno obliko za poročanje o elektronskih cigaretah, elektron-
skih cigaretah brez nikotina, posodicah za ponovno polnjenje
in posodicah za ponovno polnjenje brez nikotina v skladu z Iz-
vedbenim sklepom Komisije (EU) 2015/2183 z dne 24.novem-
bra 2015 o določitvi skupne oblike za obveščanje o elektronskih
cigaretah in posodicah za ponovno polnjenje (ULL št.309 z dne
26.11. 2015, str.15; v nadaljnjem besedilu: Sklep 2015/2183/EU);
obliko za obveščanje o novih tobačnih izdelkih iz 25.člena
zakona;
višino pristojbine za prejemanje, shranjevanje, obravnavo in
analiziranje podatkov iz 25.člena zakona;
višino pristojbine za prejemanje, obravnavo, analiziranje in
objavljanje podatkov iz 26.člena zakona;
obliko za poročanje o sestavinah zeliščnih izdelkov za kajenje
in zeliščnih izdelkov za segrevanje iz 28.člena zakona;
višino pristojbine za prejemanje, shranjevanje, obravnavo,
analiziranje in objavljanje podatkov iz 28.člena zakona;
tehnične standarde za mehanizem za ponovno polnjenje ele-
ktronskih cigaret v skladu z Izvedbenim sklepom Komisije (EU)
2016/586 z dne 14.aprila 2016 o tehničnih standardih za mehani-
zem za ponovno polnjenje elektronskih cigaret (ULL št.101 z dne
16.4. 2016, str.15; v nadaljnjem besedilu: Sklep 2016/586/EU);
arome oziroma snovi, ki so dovoljene v elektronskih cigaretah,
elektronskih cigaretah brez nikotina, posodicah za ponovno
polnjenje in posodicah za ponovno polnjenje brez nikotina.
Namen poročanja o tobačnih izdelkih, elektronskih cigaretah,
elektronskih cigaretah brez nikotina, posodicah za ponovno pol-
njenje in posodicah za ponovno polnjenje brez nikotina, novih to-
bačnih izdelkih, zeliščnih izdelkih za kajenje in zeliščnih izdelkih
za segrevanje je zagotavljanje visoke ravni zaščite na področju
varovanja zdravja, varstva okolja in varstva potrošnikov.
Proizvajalec ali uvoznik izdelkov, katerih obravnavo določa za-
kon, zahtevane podatke predloži v skupni elektronski portal za
predložitev podatkov, ki ga upravlja Evropska komisija.
OPOZARJA:
Pravilnik je začel veljati 16. 11. 2024.
Z dnem uveljavitve tega pravilnika je prenehal veljati Pravil-
nik o poročanju o tobačnih in povezanih izdelkih (Ur. l. RS,
št. 9/18).
Tekočine ali kakršne koli druge komponente elektronskih
cigaret, elektronskih cigaret brez nikotina, posodic za
ponovno polnjenje in posodic za ponovno polnjenje brez
nikotina morajo biti skladne z določbami tega pravilnika
najpozneje do 24.aprila 2025. B.K.
5
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
III ŽIVILA
Iz Uradnega lista EU
Živila in krma
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2792 zdne 24.oktobra
2024 oodobritvi spremembe specifikacije proizvoda za za-
ščiteno označbo porekla Pico - UL EU, št. L 2024/2792 z dne
31. 10. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2793 zdne 24.oktobra
2024 opravilih za uporabo Uredbe (EU)2024/1143 Evropske-
ga parlamenta in Sveta glede vpisa geografske označbe vre-
gister Unije za geografske označbe (Chistorra de Navarra/
Txistorra de Navarra/ Nafarroako Txistorra (ZGO)) - UL EU, št.
L 2024/2793 z dne 31. 10. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2817 z dne 29. ok-
tobra 2024 ospremembi prilog VinXIV kIzvedbeni uredbi
(EU)2021/404 glede vnosov za Združene države Amerike na
seznamih tretjih držav, njihovih ozemelj ali območij, skaterih
je dovoljen vstop pošiljk perutnine, zarodnega materiala pe-
rutnine ter svežega mesa perutnine in pernate divjadi vUnijo
- UL EU, št. L 2024/2817 z dne 31. 10. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2794 zdne 31.oktobra
2024 ospremembi Izvedbene uredbe (EU)2021/1378 glede
priznanja nekaterih izvajalcev nadzora vskladu sčlenom46
Uredbe (EU)2018/848 Evropskega parlamenta in Sveta kot
pristojnih za izvajanje nadzora in izdajanje certifikatov eko-
loške pridelave vtretjih državah za namen uvoza ekoloških
proizvodov vUnijo - UL EU, št. L 2024/2794 z dne 4. 11. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2807 zdne 28.okto-
bra2024 opravilih za uporabo Uredbe (EU)2024/1143 Evrop-
skega parlamenta in Sveta glede vpisa geografske označbe
vregister Unije za geografske označbe (Manisa Mesir Macunu
(ZGO)) - UL EU, št. L 2024/2807 z dne 4. 11. 2024;
Direktiva (EU) 2024/2839 Evropskega parlamenta in Sveta
z dne 23. oktobra 2024 o spremembah direktiv 1999/2/ES,
2000/14/ES, 2011/24/EU in 2014/53/EU glede nekaterih zah-
tev glede poročanja na področju živil in živilskih sestavin, hru-
pa na prostem, pravic pacientov in radijske opreme (Besedilo
velja za EGP) - UL EU, št. L 2024/2839 z dne 7. 11. 2024;
Delegirana uredba Komisije (EU) 2024/2867 zdne 2.septembra
2024 ospremembi Uredbe (EU) 2018/848 Evropskega parla-
menta in Sveta glede predstavitve logotipa ekološke pridelave
Evropske unije - UL EU, št. L 2024/2867 z dne 11. 11. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2882 zdne 11.novem-
bra 2024 o spremembi prilog V in XIV k Izvedbeni uredbi
(EU)2021/404 glede vnosov za Združeno kraljestvo in Združe-
ne države Amerike na seznamih tretjih držav, njihovih ozemelj
ali območij, skaterih je dovoljen vstop pošiljk perutnine, zaro-
dnega materiala perutnine ter svežega mesa perutnine in per-
nate divjadi vUnijo - UL EU, št. L 2024/2882 z dne 12. 11. 2024.
Rastline
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2852 z dne 11. no-
vembra 2024 o določitvi odstopanja od Izvedbene uredbe
(EU)2019/2072 vzvezi zzahtevami za vnos na ozemlje Unije
naravno ali siljeno pritlikavih rastlin za saditev Chamaecyparis
Spach, JuniperusL. in nekaterih vrst PinusL. sporeklom zJa-
ponske ter orazveljavitvi Izvedbene uredbe (EU)2020/1217
- UL EU, št. L 2024/2852 z dne 12. 11. 2024. K.F.
III AKADEMIJA TZS
Brezplačni webinar »Baterije in odpadne baterije: Katere pomembne spremembe so
pred nami?« - on-line, 28. 11. 2024
Vljudno vas vabimo na brezplačni webinar »Baterije in odpa-
dne baterije: Katere pomembne spremembe so pred nami?«,
ki bo potekal dne 28. 11. 2024 preko platforme ZOOM.
Vsebinske iztočnice webinarja:
Katere so ključne novosti, če poslujemo z baterijami, ki nam
jih prinaša nova Uredba (EU) 2023/1542 o baterijah in odpad-
nih baterijah (v nadaljevanju: Uredba 2023/1542) in Uredba o
izvajanju Uredbe (EU) o baterijah in odpadnih baterijah?
Uredba 2023/1542 vključuje vse kategorije baterij (npr. pre-
nosne; baterije za električne avtomobile; industrijske….),
kako pa je v primeru, ko so baterije vgrajene v proizvode, s
katerimi poslujemo?
Katere so zahteve glede trajnostnosti, varnosti, etiketiranja,
označevanja in obveščanja po Uredbi 2023/1542, če kot
gospodarski subjekt omogočamo dajanje baterij na trg ali v
uporabo v EU?
Kateri so časovni roki uporabe določb Uredbe 2023/1542 glede
označevanja (CE oznaka), EU izjave o skladnosti, tehnične do-
kumentacije, navodil za uporabo, zahteve glede uporabe slo-
venskega jezika, v kakšni obliki mora biti dokumentacija itd.?
Kakšne so obveznosti, če nastopam na trgu kot: izdelovalec;
pooblaščeni zastopnik; uvoznik; distributer ali kot ponudnik
storitev odpremnega skladišča; spletna prodaja?
Kaj je digitalni potni list baterije in v katerih primerih je
predviden, kakšni so časovni roki?
Kako bo z zalogami?
Nova zakonodaja na področju baterij je del zelenega prehoda na
ravni EU in ima za cilj krepitev delovanja notranjega trga (vključno
s proizvodi, procesi, odpadnimi baterijami in recikliranimi sekun-
darnimi surovinami/materiali), spodbujanje krožnega gospodar-
stva ter zmanjšanje okoljskih in družbenih vplivov v vseh stopnjah
življenjskega cikla baterije v luči zelenega prehoda, električne
mobilnosti, ogljične nevtralnosti in trajnostne proizvodnje baterij,
zaradi pričakovane obsežne uporabe baterij za splošno uporabo,
industrijskih baterij in baterij za električna vozila.
Tudi v prvi polovici naslednjega leta vas bomo v okviru Akademije
TZS seznanjali z novo Uredbo (EU) 2023/1542 in Uredbo o izvaja-
nju Uredbe (EU) o baterijah in odpadnih baterijah, ki na področje
poslovanja z baterijami in odpadnimi baterijami prinašata precej
novosti. Na prvem webinarju, ki bo potekal še v letošnjem letu, 28.
novembra 2024, bomo v sodelovanju z Ministrstvom za gospodar-
stvo, turizem in šport obširneje predstavili predvsem vsebine, ki
zapadejo pod pristojnost tega ministrstva (obveznosti gospodar-
skih subjektov pri dajanju baterij na trg), časovne roke, obstoječe
zaloge, itd. Okoljske zahteve, ki jih bo predstavilo Ministrstvo za
okolje, podnebje in energijo bodo podane na tem webinarju okvir-
no, da pridobimo širši pregled nad ureditvijo področja, medtem ko
6
WWW.TZSLO.SI
0,0 0,0
-
0,5
-1,5
-1,0
-0,5
0,0
0,5
1,0
1,5
2,0
bomo podrobneje t.i. okoljski del (odpadne baterije) predstavili na
enem od naslednjih webinarjev za trgovska podjetja.
Program
9.00 – 9.05 Uvod
Trgovinska zbornica Slovenije
9.05 – 12.15
Predstavitev Uredbe (EU) 2023/1542 o bateri-
jah in odpadnih baterijah in Uredbe o izvajanju
Uredbe (EU) 2023/1542 – katere so spremembe
za trgovska podjetja glede pogojev dajanja baterij
na trg; obseg uredbe; listine in označevanje bate-
rij (kaj mora biti na deklaraciji izdelka); informacije
za potrošnika; časovni roki glede posameznih ob-
veznosti…
PRIJAVNICA
Brezplačni webinar »Baterije in odpadne baterije: Katere pomembne spremembe so pred nami?«
- on-line, 28. 11. 2024
Naziv in naslov podjetja:
Davčna številka: Matična številka:
Telefon: E-naslov (OBVEZNO*):
Ime in priimek udeležencev:
1. E-naslov:
2. E-naslov:
Datum: Podpis odgovorne osebe:
S podpisom potrjujemo, da so prijavljene osebe predstavniki navedenega podjetja. Posredovane osebne podatke bomo uporabljali samo za namen izvedbe tega
dogodka in obveščanja prijavljenih na dogodek ter posredovanje morebitnih gradiv.
mag. Irena MOŽEK GRGUREVIČ, Sektor za proi-
zvode, Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport
12.15 – 12.30
Kratek pregled vsebin iz pristojnosti MOPE
(poglavje VIII Uredbe (EU) 2023/1542), časov-
nica, odpadne baterije
Predstavnik/ca Ministrstva za okolje, podnebje in
energijo
12.30 – 13.00 Razprava in vprašanja
Kotizacije NI! Vljudno vabljeni. M.S.
III TRGOVINA V ŠTEVILKAH
Poročilo o rasti cen življenjskih potrebščin na območju Slovenije za oktober 2024
V Uradnem listu RS, št. 95/24, je objavljeno Poročilo o rasti cen
življenjskih potrebščin na območju Slovenije za oktober 2024.
Cene življenjskih potrebščin so bile oktobra 2024 v primerjavi s
prejšnjim mesecem nižje za 0,5 %.
Graf: Mesečna sprememba cen življenjskih potrebščin v zadnjem letu
Vir: SURS, november 2024. P.G.
7
WWW.TZSLO.SI
T – Informacije« so pripravili: Mija Lapornik, Marjanca Simsič, Barbara Krivic, Tanja Rudolf, Primož Gorenc in Karmen Fortuna. Uporaba in objava podatkov (delno ali v
celoti) je dovoljena le z navedbo vira. Odgovorna urednica: Karmen Fortuna. Lektoriranje: Karmen Fortuna. Izdajatelj »T-Informacij« je Trgovinska zbornica Slovenije,
Dunajska cesta 167, Ljubljana, tel.: 01 5898 212 ali 01 5898 213, e-naslov: info@tzslo.si, spletna stran: www.tzslo.si, TRR: SI56 0400 0027 8921 404 pri OTP banki d.d.
V skladu z Zakonom o davku na dodano vrednost (UL RS, št. 13/11 – UPB, s spremembami in dopolnitvami) se za to publikacijo plačuje 5 % davek na dodano vrednost.
III STROKOVNA LITERATURA IN PUBLIKACIJE TZS
Na Trgovinski zbornici Slovenije smo pripravili številne uporabne
publikacije, za katere smo prepričani, da bodo vsem zainteresira-
nim koristile pri poslovanju podjetja. Seznam publikacij, vključno
s cenikom, vam je na voljo tudi na spletni strani TZS: www.tzslo.
si, in sicer pod zavihkom »Knjižnica TZS«.
NAROČILNICA ZA PUBLIKACIJE TZS
Naziv podjetja:
Naslov podjetja:
Matična št. podjetja: Davčna št. podjetja:
Telefon: E – naslov:
Član Trgovinske zbornice Slovenije: DA NE
Kontaktna oseba v podjetju:
Ime in priimek odgovorne osebe:
Kraj in datum: Žig: Podpis odgovorne osebe:
Izpolnjeno naročilnico lahko pošljete na naslov: Trgovinska zbornica Slovenije, Dunajska cesta 167, 1000 Ljubljana ali po e-pošti: info@tzslo.si. Izbrano publikacijo vam
bomo po prejemu naročila poslali po pošti na vaš naslov. Dodatne informacije v zvezi z naročili so vsem zainteresiranim na voljo v tajništvu TZS, kontaktna oseba:
ga. Bernarda Jerina Pavlič, tel: 01 5898 212/213. K.F.
Cena za člane TZS
(DDV vključen) Cena za nečlane TZS
(DDV vključen) Št.
izvodov
Priporočila Trgovinske zbornice Slovenije za skladnost s predpisi s področja varstva
osebnih podatkov za trgovinski sektor (GDPR) 60,00 € 110,00 €
Smernice dobrih higienskih navad po načelih sistema HACCP v trgovinski dejavnosti 35,00 € 100,00 €
Smernice dobrih higienskih navad po načelih sistema HACCP v trgovinski dejavnosti
za MESNICE IN RIBARNICE 5,00 € 15,00 €
Navodila za sledljivost živil v trgovini ter njihov umik/odpoklic 0,00 € 0,00 €
Smernice za označevanje alergenov v nepredpakiranih živilih v trgovinski dejavnosti 40,00 € 110,00 €
Smernice za označevanje porekla mesa 30,00 € 70,00 €
Smernice za izvajanje Zakona o omejevanju uporabe tobačnih in povezanih izdelkov 0,00 € 0,00 €
Smernice za varno skladiščenje nevarnih kemikalij v trgovinski dejavnosti 30,00 € 70,00 €
Označevalna tabla s simboli za nego tekstila 10,00 € 25,00 €
Standard SIST EN14682:2015 Varnost otroških oblačil – vrvice in vezalke na otroških
oblačilih – dopolnitev Priporočil o varnosti otroških oblačil 0,00 € 0,00 €
Smernice za poročanje o resnih neželenih učinkih kozmetičnih izdelkov 0,00 € 0,00 €
Zloženka »Postani prodajalec/prodajalka!« 0,00 € 0,00 €
Priročnik za pripravo kandidatov na poslovodski izpit »Uporaba elektronskega poslovanja« 32,85 € 32,85 €
Priročnik za pripravo kandidatov na poslovodski izpit »Poslovodno–ekonomski del« 32,85 € 32,85 €
Priročnik za pripravo kandidatov na poslovodski izpit »Gospodarsko poslovanje s trženjem« 32,85 € 32,85 €
Priročnik za pripravo kandidatov na poslovodski izpit »Trgovinska zakonodaja« 32,85 € 32,85 €
Priročnik za pripravo kandidatov na pedagoško-andragoški del poslovodskega izpita
»Osnove pedagogike in andragogik 32,85 € 32,85 €
Priročnik za pripravo kandidatov na poslovodski izpit »Poslovno komuniciranje v
angleškem jeziku« 40,00 € 40,00 €
Priročnik za pripravo kandidatov na poslovodski izpit »Psihologija prodaje« 32,85 € 32,85 €
Priročnik za pripravo kandidatov na poslovodski izpit »Poznavanje blaga« 32,85 € 32,85 €
Priročnik za pripravo kandidatov na poslovodski izpit »Računovodstvo z osnovami
poslovnih financ« 32,85 € 32,85 €
Zloženka »Promocija zdravja v trgovini« 0,00 € 0,00 €
Zloženka »Trgovinko usposablja: kako ravnati v primeru nasilja tretjih oseb in
obvladovati stres na delovnem mestu?« 0,00 € 0,00 €
Letak »Na kaj naj bodo delodajalci pozorni pri delu s starejšimi zaposlenimi« 0,00 € 0,00 €
Zloženka »Priporočila za varno delo v trgovini« 0,00 € 0,00 €
NOVOST: Trgovinski odsev 2024 »Poslovni modeli trgovine prihodnosti« 50,00 € 110,00 €
»Priporočila za zmanjšanje odpadne hrane v trgovini« v e-obliki 0,00 € 0,00 €