1
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
III IZ DELA ZBORNICE
Program »ZaUpam – podpora trgovskim
podjetjem za dodatno izboljšanje sestave
živil in spodbujanje zdravih izbir«
Trgovinska zbornica Slovenije skupaj s partnerji Nacionalnim
inštitutom za javno zdravje (NIJZ), Inštitutom za nutricioni-
stiko (NUTRIS) in Institutom »Jožef Stefan« (IJS) že drugo
leto izvaja program »ZaUpam – podpora trgovskim podjetjem za
dodatno izboljšanje sestave živil in spodbujanje zdravih izbir«, s
katerim naslavljamo zdravo in uravnoteženo prehrano za zdrav-
je prebivalcev Slovenije. Preko izvedenih aktivnosti in rezultatov
programa prebivalcem Slovenije po eni strani ponujamo več zdra-
vih živil in spodbujamo zdravo prehranjevanje, po drugi strani pa
jih aktivno spodbujamo, da po takšnih živilih tudi posegajo. Pri
snovanju našega programa sta nas podprla Zveza potrošnikov
Slovenije ter Društvo za varovanje srca in ožilja Slovenije.
Cilj programa je podpirati trgovske družbe za izboljševanje
sestave živil (s poudarkom na trgovskih blagovnih znamkah)
in spodbujanje zdravih izbir pri potrošnikih, kar skupaj s par-
tnerji dosegamo s ključnimi aktivnostmi, s katerimi vas seznanja-
mo v nadaljevanju in vas vljudno vabimo k sodelovanju.
1. Digitalno orodje NutriForm
Razvili smo odprto digitalno orodje NutriForm (dodaten zavi-
hek znotraj informacijskega sistema NutriBase) za spodbujanje
izboljševanja sestave živil, ki je brezplačno na voljo po pred-
hodni registraciji na spletni povezavi: https://nutribase.ijs.si/.
Vse nosilce živilske dejavnosti, ki proizvajate ali tržite živila na
območju Republike Slovenije, vljudno vabimo k uporabi informa-
cijskega sistema NutriBase, ki je namenjen urejanju podatkov
o sestavi živil ter omogoča dodajanje novih živil in urejanje
podatkov o obstoječih živilih. Urejeni podatki o sestavi živil
se med drugim delijo v mobilno aplikacijo VešKajJeš ter druge
platforme (OPKP, Šolski lonec, CLAS idr.), ki so namenjene ozave-
ščanju potrošnikov kot tudi raziskavam in razvoju, predvidena je
tudi povezava podatkov s seznamom živil z nacionalnim znakom
»Dobra izbira«, ko bo le-ta vzpostavljen.
V okviru programa »ZaUpam« je bilo v okviru NutriBase razvi-
to dodatno orodje NutriForm, ki uporabnikom nudi podporo
pri izboljševanju sestave živil. Orodje NutriForm je namenjeno
živilskim podjetjem za samoocenjevanje hranilne sestave živil in
kot pomoč pri izboljševanju sestave živil in pijač. NutriForm vklju-
čuje pet modelov (Nutri-Score, FSANZ, WHO/SI in VešKajJeš; po
sprejemu nacionalnega predpisa pa bo aktivirana tudi možnost
profiliranja po kriterijih za uporabo znaka »Dobra izbira«) za pro-
filiranje živil, ki se po svetu uporabljajo za različne namene – od
informiranja potrošnikov, omejevanja oglaševanja živil ali za stro-
kovno ocenjevanje hranilne sestave živil. Orodje NutriForm po
vnosu vseh zahtevanih vstopnih podatkov poda oceno živila po
vseh petih modelih in prikaže, kje na lestvici se le-to nahaja oziro-
ma izpiše kriterije, ki pri posameznem modelu niso bili doseženi.
Navodila za uporabo orodja NutriForm
Začetek uporabe orodja: Orodje NutriForm lahko uporabljajo vsi
uporabniki informacijskega sistema NutriBase, ki je brezplačno
za vse nosilce živilske dejavnosti. Orodje Nutriform je izključno
informativne narave za podjetja in ne omogoča shranjevanja po-
datkov in rezultatov profiliranja živil.
Vstop v orodje Nutriform je možen na dva načina:
1. Vstop iz zapisa obstoječega živila v informacijskem sistemu Nutri-
Base – s klikom na zavihek »NutriForm«. V tem primeru se iz infor-
macijskega sistema NutriBase v orodje avtomatsko prenesejo vsi
obstoječi podatki – dopolniti je potrebno le morebitne manjkajo-
če podatke in kategorije živil. Opozarjamo, da morebitno nakna-
dno dopolnjevanje in spreminjanje podatkov v orodju NutriForm
ne vpliva na podatke, ki so bili predhodno shranjeni v NutriBase.
2. Vstop v prazno orodje NutriForm, v katerem je potrebno na
novo vpisati vse vstopne podatke. Vstop je možen s klikom
na gumb »NutriForm« v zgornji orodni vrstici v informacijskem
sistemu NutriBase.
Izpolnjevanje vstopnih podatkov o živilu: Vsak od uporabljenih
modelov živila razvršča v različne skupine, ki so prilagojene po-
sameznemu modelu. Orodje NutriForm avtomatsko predlaga sku-
pine živil za profiliranje za vse modele (v predelu »Profiliranje«).
Predlog temelji na podlagi izbrane skupine v predelu »Skupine«.
Avtomatizacija izbrane skupine v predelu »Profiliranje« je name-
njena poenostavitvi uporabniške izkušnje in je le informativne na-
rave. Skupino profiliranja je nujno potrebno preveriti in po potrebi
spremeniti, glede na navodila posameznega modela.
Glasilo Trgovinske zbornice Slovenije, 10. december 2024, št. 35/24
TISKOVINA • Poštnina plačana pri pošti 1102 Ljubljana
Tematska številka: Program »ZaUpam - podpora trgovskim podjetjem za dodatno
izboljšanje sestave živil in spodbujanje zdravih izbir«
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
Vsak od petih modelov ima določene obvezne podatke, ki so pot-
rebni za izračun končne ocene. V primeru, da kateri od obveznih
podatkov ni vnesen, se ocena modela ne bo preračunala, orodje
pa bo javilo, kateri podatek manjka. Poleg obveznega označeva-
nja hranilne vrednosti živila so za določene modele potrebni tudi
drugi podatki, kot so vsebnost prehranske vlaknine, % sadja in
zelenjave, prisotnost dodanega sladkorja in podobno.
Pojasnila glede modelov za profiliranje živil v orodju NutriForm
Model Nutri-Score: Nutri-Score je sistem označevanja hranilne
sestave razvit v Franciji, ki preko barvne lestvice potrošnikom po-
enostavlja izbor živil z ugodnejšo hranilno sestavo. Označevanje
je sestavljeno iz petih črk (A-B-C-D-E), vsake v svoji barvi. Živilo
se glede na hranilno sestavo razvrsti v enega izmed razredov, pri
čemer A (temno zelena barva) predstavlja živila z najugodnejšo
hranilno sestavo, E (temno oranžna barva) pa takšna z najmanj
ugodno. Algoritem v ozadju sistema Nutri-Score upošteva ener-
gijsko vrednost živila, hranila, katerih vnos želimo zmanjšati
(sladkorji, nasičene maščobe in sol) in pozitivne komponente, kot
so prehranske vlaknine, beljakovine, zelenjava, sadje idr. Nutri-
-Score je prostovoljni sistem označevanja, ki se ga poslužujejo
številne evropske države, najdemo pa ga tudi na določenih živilih
na slovenskem tržišču. V orodje NutriForm je vključen algoritem
Nutri-Score iz leta 2023.
Model FSANZ: Food Standards Australia New Zealand Nutrient
Profiling Scoring Criterion (FSANZ-NPSC) je sistem profiliranja,
ki je zakonodajno vpeljan v Avstraliji in Novi Zelandiji za ocenje-
vanje hranilne sestave živil. Uporablja se za ugotavljanje, ali je
hranilna sestava živila primerna za uporabo zdravstvenih trditev
pri označevanju in oglaševanju živil. Algoritem v ozadju sistema
FSANZ upošteva energijsko vrednost živila, hranila katerih vnos
želimo zmanjšati (sladkorji, nasičene maščobe in sol) in pozitivne
komponente, kot so prehranske vlaknine, beljakovine, zelenjava,
sadje idr. Rezultat ocenjevanja je število točk, ki določa, ali izde-
lek ustreza kriterijem za bolj ugodno hranilno sestavo, in ali se
lahko oglašuje z zdravstvenimi trditvami na območju Avstralije in
Nove Zelandije. Model FSANZ se v Sloveniji uporablja kot vstopni
kriterij pri letnih izborih Najbolj inovativnih živil v organizaciji In-
štituta za nutricionistiko.
Model WHO/SI: Model WHO/SI temelji na priporočilih regionalne-
ga urada Svetovne zdravstvene organizacije (WHO) za Evropo, ki
so bila prilagojena za Slovenijo in vpeljana v »Prehranske smerni-
ce za oblikovanje pravil ravnanja za zaščito otrok pred neprimer-
nimi komercialnimi sporočili«. Namen smernic je zaščititi zdravje
otrok in spodbujati razvoj zdravih prehranjevalnih navad. Smer-
nice temeljijo na »Zakonu o avdiovizualnih medijskih storitvah«,
ki določa, da morajo ponudniki oblikovati pravila ravnanja glede
oglaševanja živil, ki vsebujejo hranila, katerih prekomerno uživa-
nje ni priporočljivo. Model upošteva parametre hranilne sestave,
kot so energijska vrednost, skupne maščobe, sladkorji, sol in
vsebnost dodanih sladkorjev in sladil. Izbrane kategorije živil ima-
jo določeno maksimalno vsebnost kritičnih hranil; če je katerakoli
od teh mej presežena, živilo ni primerno za oglaševanje otrokom.
Model VešKajJeš: VešKajJeš je sistem profiliranja živil, ki temelji
na prostovoljnem označevanju hranilne sestave živil v Združenem
kraljestvu s t. i. prehranskim semaforjem. V Sloveniji se uporab-
lja v brezplačni mobilni aplikaciji VešKajJeš. Model v treh barvah
prikaže podatke o vsebnosti t. i. kritičnih hranil, za katera se pri-
poroča vnos v omejenih količinah (skupne maščobe, nasičene
maščobe, sladkor in sol). V rdeči barvi so prikazana hranila z višjo
vsebnostjo, v zeleni pa hranila z nižjo vsebnostjo.
Portal »Veš, kaj ješ upravlja Zveza potrošnikov Slovenije in
vsebuje koristne in zanimive vsebine, ki odgovorijo na številna
vprašanja, povezana z zdravo prehrano. Med drugim vsebuje
tudi bazo živil in pijač, v kateri lahko na podlagi črtne kode
na izdelku pridobite koristne informacije o njegovi sestavi. Na
podlagi navedene baze deluje aplikacija »VešKajJeš«, ki vsebuje
informacijo o sestavi že več kot 45.000 živil in pijač. V zadnjem
obdobju je aplikacija doživela več posodobitev, ki potrošniku
omogočajo še bolj ozaveščeno izbiro pri nakupu. Uporaba je pre-
prosta - s kamero pametnega telefona le poskenirate črtno kodo
izdelka in na zaslonu se vam prikažejo koristne informacije o hra-
nilni sestavi izdelka. Mobilno aplikacijo si lahko preko Google Play
ali App Store prenesete na svoj mobilni telefon.
VABI: Vabimo vas, da preko informacijskega sis-
tema NutriBase in digitalnega orodja NutriForm tudi vi delite
informacije o hranilni sestavi vaših živilskih izdelkov na portal
in aplikacijo »VešKajJeš?«. Orodje NutriForm vam omogoča
izdelavo QR kode z neposredno povezavo do vaše javne ob-
jave, ki jo lahko uporabite v vaših promocijskih gradivih (npr.
trgovskih katalogih, na spletni strani ipd.).
Znak “Dobra izbira”: “Dobra izbira” je predlog nacionalnega
simbola za označevanje živil, ki je bil razvit, da bi potrošnikom
poenostavil izbor živil z ugodnejšo hranilno sestavo. Znak se bo
lahko uporabljal za predpakirano in nepredpakirano živilo ter ži-
vilo, pakirano za neposredno prodajo, v skladu s pogoji uporabe
znaka v skupinah živil in mejnimi vrednostmi hranil v živilu iz Pri-
loge 1, ki je sestavni del Uredbe o uporabi znaka »Dobra izbira«
za lažje prepoznavanje živila z ugodno hranilno sestavo. Predlog
navedene uredbe je trenutno v postopku notifikacije pri Evropski
komisiji, obdobje mirovanja bo zaključeno sredi januarja 2025. Ta
model bo v orodju NutriForm aktiviran naknadno, ko bo navedena
uredba sprejeta in objavljena v Uradnem listu RS ter bo dovolje-
vala uporabo znaka.
Dodatne informacije o posameznem modelu so vam na voljo pre-
ko povezav na spletni podstrani programa: www.tzslo.si – zavi-
hek »Projekti«.
2. Brezplačne delavnice za uporabo orodja NutriForm
V okviru programa izvajamo brezplačne praktične delavnice za
uporabo orodja NutriForm. Trenutno so na voljo individualna
usposabljanja, na katerih posameznemu podjetju prikažemo
orodje NutriForm ter zaposlene v podjetju usposobimo za njego-
vo uporabo.
VABI: V kolikor ste tudi v vašem podjetju zainte-
resirani za izvedbo individualnega usposabljanja, vas vljudno
prosimo, da nam vaš interes sporočite na e-naslov: karmen.for-
tuna@tzslo.si ali info@tzslo.si. Po prejemu vašega interesa bomo
z vami uskladili termin usposabljanja.
Ob tej priložnosti napovedujemo tudi splošno usposabljanje,
ki bo namenjeno vsej zainteresirani javnosti in nosilcem živilske
dejavnosti - uporabnikom orodja NutriForm. Na splošnem uspo-
sabljanju bomo poleg uporabe digitalnega orodja NutriForm
predstavili tudi Uredbo o uporabi znaka »Dobra izbira« za lažje
prepoznavanje živila z ugodno hranilno sestavo, zato bo to uspo-
sabljanje izvedeno po sprejemu uredbe, predvidoma v začetku
leta 2025.
2
WWW.TZSLO.SI
3. Prostovoljne smernice za trgovska podjetja
Prostovoljne smernice za trgovska podjetja bodo vsebovala
podrobnejša navodila za uporabo digitalnega orodja NutriForm
ter priporočila za promocijo znaka »Dobra izbira« (po sprejemu
nacionalnega predpisa).
4. Odbor deležnikov
V okviru programa že od začetka njegovega izvajanja deluje Od-
bor deležnikov, ki ga sestavljajo predstavniki projektnih partner-
jev ter člani TZS z živilskega področja, ki se želijo aktivneje vklju-
čevati v projektne aktivnosti, ali želijo biti le ažurno seznanjeni z
aktivnostmi programa. 
III SPLOŠNA ZAKONODAJA
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o gospodarskih družbah (ZGD-1M)
V Uradnem listu RS, št. 102/24, je objavljen Zakon o spremem-
bah in dopolnitvah Zakona o gospodarskih družbah (ZGD-1M, v
nadaljevanju: novela M), ki bo pričel veljati 18. 12. 2024.
Z novelo M se v slovenski pravni red med drugim prenašajo štiri
evropske direktive:
Direktiva (EU) 2021/2101 Evropskega parlamenta in Sveta z
dne 24. novembra 2021 o spremembi Direktive 2013/34/EU
glede razkritja davčnih informacij v zvezi z dohodki s stra-
ni nekaterih podjetij in podružnic
Novela M ureja pravno podlago za javno poročanje o davčnih in-
formacijah v zvezi z dohodki po državah, v skladu s katerim bodo
nekatere največje družbe, njihove odvisne družbe in podružnice
zavezane razkriti nekatere davčne podatke (podatke, ki so bili
na razpolago davčnim organom) javnosti v poročilu o davčnih in-
formacijah v zvezi z dohodki, to poročilo bo ločeno od letnega
poročila in bo v enotni elektronski obliki praviloma objavljeno v
okviru Ajpesa. Z novelo M se določa krog zavezancev za pripravo
in objavo poročila o davčnih informacijah v zvezi z dohodki, vse-
bina tega poročila, izjeme v zvezi s poročanjem, kdaj obveznost
poročanja preneha ter sankcije.
Direktiva (EU) 2022/2464 Evropskega parlamenta in Sve-
ta z dne 14. decembra 2022 o spremembi Uredbe (EU) št.
537/2014, Direktive 2004/109/ES, Direktive 2006/43/ES in Di-
rektive 2013/34/EU glede poročanja podjetij o trajnostnosti
Novela M spreminja doslej veljavno ureditev glede nefinančnega
poročanja (70. c člen ZGD-1). Z zakonom se namreč nadomešča
izjava o nefinančnem poslovanju s poročilom o trajnostnosti; širi
obseg zavezancev za poročanje (vse velike družbe ter vse sre-
dnje in majhne družbe, ki kotirajo na borzi, razen mikro družb),
ter obseg in vsebina trajnostnih informacij, o katerih je treba po-
ročati ter določa objavo v enotni elektronski obliki v poslovnem
poročilu; pomembnejša vloga zakonitih revizorjev pri dajanju za-
gotovil v zvezi s poročanjem o trajnostnosti; obveznost predloži-
tve posebnega poročila o trajnostnosti za odvisne družbe, ki jih
obvladuje družba iz tretje države in sankcije.
Direktiva (EU) 2022/2381 Evropskega parlamenta in Sveta
z dne 23. novembra 2022 o zagotavljanju uravnotežene
zastopanosti spolov med direktorji družb, ki kotirajo na
borzi, in s tem povezanih ukrepih
Z novelo M se ureja tudi pravno podlago za izvajanje ukrepov
določenih gospodarskih družb, na podlagi katerih bodo te mo-
rale doseči bolj uravnoteženo zastopanost žensk in moških med
osebami, odgovornimi za nadzor in vodenje poslov družbe. Z za-
konom se določa obseg kroga zavezanih družb, ki morajo zago-
toviti določen delež zastopanosti manj zastopanega spola med
osebami na najvišjih položajih odločanja v gospodarskih družbah.
Gre za velike družbe, s katere vrednostnimi papirji se trguje na
borzi ter velike gospodarske družbe, v katerih ima večinski delež
država ali lokalna skupnost. Prav tako se urejajo izbirni postopki
kandidatov za imenovanje članov organov vodenja in nadzora ter
izvršne direktorje, kadar se določena deleža glede uravnotežene
zastopanosti spolov ne dosežeta; zagotavlja pravica do podatkov
in pravnega varstva neizbranim kandidatom manj zastopanega
spola; ureja obveznost poročanja o uravnoteženi zastopanosti
spolov med člani organov vodenja in nadzora ter izvršnimi direk-
torji. Organ za spodbujanje, analiziranje, spremljanje in podpira-
nje uravnotežene zastopanosti spolov med člani organov vodenja
in nadzora ter izvršnimi direktorji je Zagovornik načela enakosti.
Delegirana direktiva Komisije (EU) 2023/2775 z dne 17. ok-
tobra 2023 o spremembi Direktive 2013/34/EU Evropskega
parlamenta in Sveta v zvezi s prilagoditvijo meril velikosti
mikro, malih, srednjih in velikih podjetij ali skupin
S to direktivo se prilagajajo merila za določanje velikosti podjetij za-
radi inflacije v zadnjih letih, kar bo vplivalo na razvrščanje družb med
mikro, majhne, srednje in velike družbe, kar je urejeno v 55. členu
ZGD-1. Razvrstitev družb ali skupin med mikro, majhne, srednje ali
velike družbe ali skupine temelji na izpolnjevanju dveh od treh meril
velikosti: vrednosti aktive in čistega prihodka od prodaje ter povpreč-
nega števila zaposlenih v posameznem poslovnem letu. S poveča-
njem meril za določitev velikosti družb za približno 25 % se zmanjša
področje uporabe glede priprave, revizije in objave računovodskih in
trajnostnih poročil ter poročil o davčnih informacijah v zvezi z dohod-
ki, prav tako se zmanjša število družb, ki bodo morale poročati.
Predlog zakona vsebuje tudi določila glede obveznosti ozna-
čevanja gospodarskih družb in samostojnih podjetnikov po-
sameznikov na vidnem mestu na poslovnih naslovih in na novo
oblikuje opredelitev subjekta javnega interesa, ki je bila pred-
VABI: Glede na navedeno vas vljudno vabimo, da
se pridružite Odboru deležnikov in ste na ta način še aktivne-
je vključeni v projektne aktivnosti in seznanjeni z dogajanjem na
tem področju. Kontaktne podatke vašega predstavnika nam pro-
simo sporočite na e-naslov: karmen.fortuna@tzslo.si.
Podrobneje lahko vsebine programa »ZaUpam« spremljate
preko spletne povezave: https://www.tzslo.si/sl/projekti/pro-
jekti-v-teku/ZaUpam.
Za vse dodatne informacije smo vam na razpolago: Mija Lapor-
nik, vodja programa in Karmen Fortuna, sodelavka na programu
– 01 58 98 218 in karmen.fortuna@tzslo.si. M.L. K.F.
Program sofinancira Ministrstvo za zdravje RS.
3
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
hodno urejena v ZRev-2, tako da se iz nabora izvzamejo srednje
velike družbe, v katerih imajo država ali samoupravna lokalna
skupnost večinski delež.
Glede na navedeno gre torej za obsežnejše spremembe Zakona o
gospodarskih družbah, ki se nanašajo na različna področja delo-
vanja podjetij. Besedilo zakona je dostopno tudi preko povezave
na spletni strani TZS. N.P.
V zakonodajni postopek je vložen Predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona
o matični evidenci zavarovancev in uživalcev pravic iz obveznega pokojninskega in
invalidskega zavarovanja
Vlada Republike Slovenije je dne 29. 11. 2024 v zakonodajni
postopek vložila Predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah
Zakona o matični evidenci zavarovancev in uživalcev pravic iz ob-
veznega pokojninskega in invalidskega zavarovanja – EPA 1825-
IX (v nadaljevanju: predlog zakona), ki naj bi ga Državni zbor RS
obravnaval po nujnem postopku.
Kot izhaja iz vladnega gradiva – EVA: 2024-2611-0039, številka
dokumenta 00704-350/2024/5, z dne 28. 11. 2024, predlog zako-
na v določbah od 11. do 19. člena uvaja zakonsko podlago, ki izpla-
čevalcem nadomestil plač in drugih nadomestil iz naslova obve-
znih socialnih zavarovanj in socialnega varstva omogoča, da od 1.
januarja 2025 namesto na dosedanjem obrazcu M-4 podatke za
oblikovanje pokojninske osnove poročajo prek obrazca REK-O. Ta
sprememba je usklajena z ukinitvijo obrazca REK-1b in prenosom
poročanja podatkov na obrazec REK-O. Iz podatkov na REK-O ob-
razcu se na obrazcu M-4 oblikujejo podatki o pokojninski osnovi
za celotno koledarsko leto, od prvega do zadnjega izplačila za
leto, zato bi se brez navedenih sprememb zakonodaje, možnost
poročanja podatkov na REK-O obrazcu morala zamakniti za celot-
no koledarsko leto, kar pa bi povzročilo težko popravljive posledi-
ce za delovanje države. Dodatno se z 41. členom predloga zakona
podaljšuje rok za vložitev zahteve za uveljavitev pravice do zago-
tovljene vdovske pokojnine, kot to ureja Zakon o spremembah in
dopolnitvah Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju
(Uradni list RS, št. 133/23; v nadaljnjem besedilu: ZPIZ-2N). Namen
tega podaljšanja je omogočiti čim širšemu krogu morebitnih upra-
vičencev, ki že prejemajo vdovsko pokojnino ali druge pokojnine
(predčasno, starostno ali invalidsko), dodatno časovno obdobje
za vložitev zahteve. Rok po ZPIZ-2N namreč poteče 31. decembra
2024. Uživalci nižjih pokojnin predstavljajo eno najbolj ranljivih
družbenih skupin, saj se soočajo z ekonomskimi, zdravstvenimi
in družbenimi izzivi, ki ogrožajo njihovo socialno varnost. Zato je
nujno, da se s podaljšanjem roka za vložitev zahtev zagotovi mož-
nost uveljavitve te pravice čim večjemu številu upravičencev, kar
bo prispevalo k večji socialni varnosti te ranljive skupine. B.K.
Zakon o kritični infrastrukturi (ZKI-1)
V Uradnem listu RS, št. 102/24, je objavljen Zakon o kritični infra-
strukturi (ZKI-1), ki bo pričel veljati 18. 12. 2024.
Zakon ureja področje kritične infrastrukture, ki obsega posto-
pek ugotavljanja in določanja kritičnih subjektov in kritične in-
frastrukture Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: kritična
infrastruktura), določa način ugotavljanja kritičnih subjektov po-
sebnega evropskega pomena, opredeljuje nacionalni okvir za
odpornost kritičnih subjektov in kritične infrastrukture ter določa
ukrepe za zagotavljanje odpornosti kritičnih subjektov pri opra-
vljanju bistvenih storitev (v nadaljnjem besedilu: ukrepi za odpor-
nost). Ob tem zakon določa pristojnosti in naloge pristojnih or-
ganov in organizacij, pristojnega nacionalnega organa in enotne
kontaktne točke na področju kritične infrastrukture ter okvir za za-
gotavljanje podpore odločanju, zgodnje opozarjanje, poročanje,
varovanje podatkov in nadzor na področju kritične infrastrukture.
S tem zakonom se v pravni red Republike Slovenije prenaša
Direktiva (EU) 2022/2557 Evropskega parlamenta in Sveta z dne
14.decembra 2022 o odpornosti kritičnih subjektov in razveljavitvi
Direktive Sveta 2008/114/ES (ULL št.333 z dne 27.12. 2022, str.164).
Sektorji kritične infrastrukture so sektorji energetike, prometa,
bančništva, infrastrukture finančnega trga, zdravja, pitne vode,
odpadne vode, digitalne infrastrukture, javne uprave, vesolja ter
pridelave, predelave in distribucije živil.
Vlada v šestih mesecih od uveljavitve tega zakona določi bistve-
ne storitve iz 6.člena tega zakona, podsektorje sektorjev kritične
infrastrukture, nosilce sektorjev in sodelujoče organe iz 7.člena
tega zakona, kategorije subjektov ter mejne vrednosti kriterijev
za ugotavljanja kritičnih subjektov iz 8.člena tega zakona.
Vlada do 17.julija 2026 določi kritične subjekte in njihove kritične
infrastrukture iz 9.člena tega zakona.
Kritični subjekti pripravijo načrt za odpornost iz 13.člena tega za-
kona v devetih mesecih po prejemu obvestila o njihovi določitvi.
K.F.
Pravilnik o zagotavljanju varnosti in zdravja delavcev pri ročnem premeščanju bremen
– izteka se obdobje preverjanja stanja na terenu
S 1. avgustom 2024 se je začel uporabljati Pravilnik o zagotavljanju
varnosti in zdravja delavcev pri ročnem premeščanju bremen (Uradni
list RS, št. 84/23, 98/23 in 47/24), ki določa ukrepe za zagotavljanje
varnosti in zdravja pri ročnem premeščanju bremen, pri katerem so
delavci izpostavljeni nevarnosti kostno-mišičnih obolenj in poškodb.
Na seji Ekonomsko-socialnega sveta v mesecu juniju 2024 je bil
tik pred začetkom uporabe pravilnika sprejet sklep, na podlagi
katerega je minister za delo, družino, socialne zadeve in ena-
ke možnosti Inšpektoratu Republike Slovenije za delo podal
navodilo, da do 31. 12. 2024 ne izdaja glob, temveč preverja
stanje na terenu in do 31. 12. 2024 izda poročilo, na podlagi ka-
terega se bo nadaljevalo razpravo na ESS.
OPOZARJA: Člane opozarjamo, da se z 31. 12.
2024 izteka obdobje, v katerem Inšpektorat RS za delo preverja
stanje na terenu in delodajalce le opozarja na izpolnjevanje
obveznosti, ki jih določa nov Pravilnik o zagotavljanju varnosti
in zdravja delavcev pri ročnem premeščanju bremen. Po 1. 1.
2025 bo inšpektorat nadaljeval z izvajanjem nadzora na tem
področju ter skladno z zakonodajo tudi izdajal globe za kršit-
4
WWW.TZSLO.SI
ve, zato vas pozivamo, da v najkrajšem možnem času izpol-
nite obveznosti, ki jih določa pravilnik, v kolikor tega še niste
uspeli storiti.
Podrobnejše informacije o novem pravilniku, vključno z vsemi
obrazci ter praktičnimi smernicami za njihovo uporabo, so vam
na razpolago na spletni strani TZS: www.tzslo.si – zavihek »Var-
nost in zdravje pri delu«. Za podrobnejša pojasnila vam je na voljo
tudi pravna svetovalka TZS Karmen Fortuna – 01 58 98 218 in
karmen.fortuna@tzslo.si. K.F.
III ŽIVILA
Uporaba izraza »ekstra deviško« v povezavi s kokosovim oljem
V nadaljevanju vas seznanjamo s prejetim obvestilom Ministrstva za
kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano – Uprave RS za varno hrano, ve-
terinarstvo in varstvo rastlin z dne 2. 12. 2024, ki se nanaša na upo-
rabo izraza »ekstra deviško« v povezavi s kokosovim oljem, kot sledi:
»Uporaba izraza »ekstra deviško« v povezavi s kokosovim
oljem upoštevajoč Pravilnik o kakovosti rastlinskega olja,
rastlinske masti in majoneze (Uradni list RS, št. 99/2022) in
Uredbo 1169/2011/EU
V zvezi z uporabo izraza »ekstra deviško« v povezavi s kokosovim
oljem vam posredujemo naslednje sporočilo:
V okviru uradnega nadzora smo ugotovili, da so na trgu prisotna ko-
kosova olja, ki so označena in/ali predstavljena kot »ekstra deviška«.
Minimalne pogoje kakovosti in načine označevanja rastlinskih olj
v Sloveniji določa nacionalni Pravilnik o kakovosti rastlinskega
olja, rastlinske masti in majoneze (Uradni list RS, št. 99/2022).
Pravilnik med drugim ureja tudi označevanje kokosovega olja
(olje, pridobljeno iz plodu kokosa (Cocos nucifera L.)) vendar ne
opredeljuje izraza »ekstra deviško«.
Označevanje in/ali oglaševanje in/ali predstavljanje kokosove-
ga olja z navedbo »ekstra deviško« je zavajajoče in neskladno
s členom 36(2) Uredbe 1169/2011/EU. Pozivamo vas, da v kolikor
uporabljate izraz »ekstra deviško« na oznaki kokosovega olja na-
vedbe na oznakah in/ali predstavitvah odstranite.
Nepravilno označene in zavajajoče primere obravnavamo v okviru
uradnega nadzora kot kršitve zakonodaje in kot goljufive prakse.«
Vir: Povzeto po obvestilu Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in
prehrano – Uprave RS za varno hrano, veterinarstvo in varstvo
rastlin z dne 2. 12. 2024. K.F.
Iz Uradnega lista EU
Živila in krma
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2921 zdne 19.novem-
bra 2024 odoločitvi pravil za uporabo Uredbe (EU)2024/1143
Evropskega parlamenta in Sveta vzvezi zvpisom geografske
označbe vregister Unije za geografske označbe (Nougat de
Montélimar(ZGO)) - UL EU, št. L 2024/2921 z dne 26. 11. 2024;
Delegirana uredba Komisije (EU) 2024/2975 zdne 25.sep-
tembra 2024 ospremembi delegiranih uredb (EU)2021/1698
in (EU)2021/2306 glede uvoza ekoloških proizvodov in proi-
zvodov iz preusmeritve zvisokim tveganjem vUnijo - UL EU,
št. L 2024/2975 z dne 29. 11. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2972 zdne 25.novem-
bra 2024 odoločitvi pravil za uporabo Uredbe (EU)2024/1143
Evropskega parlamenta in Sveta v zvezi z vpisom geo-
grafske označbe v register Unije za geografske označbe
(ΤΣΑΛΑΦΟΥΤΙ/TSALAFOUTI (ZOP)) - UL EU, št. L 2024/2972 z
dne 2. 12. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2973 zdne 25.novem-
bra 2024 odoločitvi pravil za uporabo Uredbe (EU)2024/1143
Evropskega parlamenta in Sveta vzvezi zodobritvijo spremem-
be specifikacije proizvoda na ravni Unije za geografsko označ-
bo Hierbas Ibicencas - UL EU, št. L 2024/2973 z dne 2. 12. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2978 zdne 25. novem-
bra 2024 o registraciji geografske označbe Gaziantep Menen-
giçKahvesi/Gaziantep Melengiç Kahvesi (ZOP) vregistru Unije za
geografske označbe vskladu zUredbo (EU)2024/1143 Evropske-
ga parlamenta in Sveta - UL EU, št. L 2024/2978 z dne 2. 12. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/3001 zdne 28.novem-
bra 2024 oodobritvi neomejenega in dajatev prostega do-
stopa do Unije za leto2025 za nekatero blago sporeklom iz
Norveške, pridobljeno spredelavo kmetijskih proizvodov, ki
jih zajema Uredba (EU) št.510/2014 Evropskega parlamenta
in Sveta - UL EU, št. L 2024/3001 z dne 3. 12. 2024.
Rastline
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2931 zdne 27.novem-
bra 2024 o spremembi Izvedbene uredbe (EU) 2018/2019
glede nekaterih rastlin za saditev Prunus avium, Prunus ca-
nescens, Prunus cerasus, Prunus pseudocerasus in Prunus
spinosa sporeklom iz Združenega kraljestva ter Izvedbene
uredbe (EU)2020/1213 glede fitosanitarnih ukrepov za vnos
navedenih rastlin za saditev vUnijo - UL EU, št. L 2024/2931 z
dne 28. 11. 2024. K.F.
III JAVNI RAZPIS
Javni razpis za sofinanciranje preventivnih projektnih programov ohranjanja poklicnega
zdravja in promocije zdravja na delovnem mestu za obdobje od leta 2025 do leta 2027
Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS) je dne 29. 11. 2024
objavil Javni razpis za sofinanciranje preventivnih projektnih pro-
gramov ohranjanja poklicnega zdravja in promocije zdravja na
delovnem mestu za obdobje od leta 2025 do leta 2027.
Vlogo za sofinanciranje projekta lahko vloži kot prijavitelj tudi po-
samezen delodajalec s projektom na ravni delodajalca. Delodaja-
lec je delodajalec, kakor je opredeljen v zakonu, ki ureja varnost
in zdravje pri delu, pod pogojema, da pri njem opravlja delo en
ali več delavcev in ima sedež ali prebivališče v Republiki Sloveniji.
5
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
Delodajalec lahko prijavi samo en projekt za svoje delavce. Rok
za vložitev vloge pri ZZZS je 17. 2. 2025.
Do besedila javnega razpisa in prijavnih obrazcev lahko do-
stopate preko spletne strani ZZZS: https://www.zzzs.si/novica/
javni-razpis-za-sofinanciranje-preventivnih-projektnih-progra-
mov-ohranjanja-poklicnega-zdravja-in-promocije-zdravja-na-de-
lovnem-mestu-za-obdobje-od-leta-2025-do-leta-2027/. K.F.
III IZOBRAŽEVANJE
Razpis za opravljanje poslovodskega izpita za pridobitev naziva »Trgovski poslovodja /
Trgovska poslovodkinja« za leto 2025
Trgovinska zbornica Slovenije v skladu z Zakonom o poklicnem
in strokovnem izobraževanju (UL RS, št. 79/06, 68/17, 46/19 in
53/24), Pravilnikom o delovodskih in poslovodskih izpitih (UL
RS, št. 68/09), odločbo Ministrstva za šolstvo in šport o podeli-
tvi javnega pooblastila za izvajanje nalog socialnih partnerjev na
področju poklicnega in strokovnega izobraževanja na področju
trgovinske dejavnosti z dne 24.4. 2007 in izpitnim katalogom za
poslovodski izpit za pridobitev naziva trgovski poslovodja/poslo-
vodkinja, objavlja razpis za opravljanje poslovodskega izpita za
pridobitev naziva »Trgovski poslovodja/Trgovska poslovodkinja«.
Prva prijava na poslovodski izpit:
Kandidat, ki se želi prvič prijaviti k opravljanju kateregakoli dela
poslovodskega izpita, mora osebno izpolniti prvo prijavo k opra-
vljanju izpita na Trgovinski zbornici Slovenije, Dunajska cesta
167, 1000 Ljubljana oziroma lahko s soglasjem kandidata prijavo
opravi tudi predstavnik podjetja, kjer je kandidat zaposlen. Prva
prijava je možna skozi celotno leto in je brezplačna.
Pogoji za vpis:
K opravljanju poslovodskega izpita se lahko prijavi oseba, ki iz-
polnjuje sledeča pogoja:
ima IV. raven izobrazbe,
ima vsaj 3 leta delovnih izkušenj v trgovinski dejavnosti.
K prvi prijavi je kandidat dolžan priložiti zahtevana dokazila, s kateri-
mi dokazuje, da izpolnjuje pogoje za pristop k poslovodskemu izpitu:
overjeno kopijo spričevala zadnjega letnika,
overjeno kopijo diplome ali zaključnega spričevala,
overjeno kopijo delovne knjižice oziroma izpis iz ZPIZ o ob-
dobjih zavarovanja v RS po 1.1.2009: http://www.zpiz.si/,
overjeno kopijo pogodbe o zaposlitvi, iz katere je razvidno, da
ima vsaj tri leta delovnih izkušenj na področju trgovinske dejav-
nosti ali v primeru delovnih izkušenj, pridobljenih v okviru dela
na podlagi študentske napotnice, verodostojne listine, iz katerih
sta razvidna čas opravljanja dela in zahtevnost dela. Pri izkazo-
vanju delovnih izkušenj na področju trgovinske dejavnosti mo-
rajo kandidati za pristop k poslovodskemu izpitu z ustreznimi
dokumenti (npr. delovna knjižica, pogodba o zaposlitvi, potrdilo
delodajalca, potrdilo delodajalca o obsegu in zahtevnosti opra-
vljenega dela na podlagi študentske napotnice ter o času, v
katerem je konkretna oseba navedeno delo opravljala, študent-
ska napotnica, izpis opravljenega študentskega dela s strani
študentskega servisa) izkazati, da so pridobili strokovne izku-
šnje na delovnih področjih trgovinske dejavnosti (na primer delo
kandidata na področju prodaje, nabave, delo s strankami, itd.).
Po opravljeni prvi prijavi se mora kandidat pisno prijaviti za opra-
vljanje nadaljnjih izpitov. Prijavnico, ki jo dobi na Trgovinski zbornici
Slovenije ali na spletni strani https://www.tzslo.si/sl/izobrazevanje-
-javno-pooblastilo/poslovodski-izpit mora poslati z vsemi podatki,
ki so na njej zahtevani, na naslov: Trgovinska zbornica Slovenije,
Dunajska cesta 167, 1000 Ljubljana ali po e-pošti: info@tzslo.si.
IZPITNI ROKI ZA LETO 2025
PRAKTIČNI DEL IZPITNI ROKI PRIJAVNI ROKI CENA/EUR
Seminarska naloga z zagovorom
7. 1. 2025
1. 4. 2025
9. 9. 2025
8. 12. 2024 do 23. 12. 2024
2. 3. 2025 do 17. 3. 2025
10. 8. 2025 do 25. 8. 2025
40,20 €
Uporaba elektronskega poslovanja
14. 1. 2025
15. 4. 2025
23. 9. 2025
15. 12. 2024 do 30. 12. 2024
16. 3. 2025 do 31. 3. 2025
24. 8. 2025 do 8. 9. 2025
40,20 €
Poslovno komuniciranje v tujem jeziku
28. 1. 2025
6. 5. 2025
7. 10. 2025
29. 12. 2024 do 13. 1. 2025
6. 4. 2025 do 21. 4. 2025
7. 9. 2025 do 22. 9. 2025
40,20 €
Osnove statistike
11. 2. 2025
13. 5. 2025
21. 10. 2025
12. 1. 2025 do 27. 1. 2025
13. 4. 2025 do 28. 4. 2025
21. 9. 2025 do 6. 10. 2025
40,20 €
Poslovna matematika
25. 2. 2025
27. 5. 2025
4. 11. 2025
26. 1. 2025 do 10. 2. 2025
27. 4. 2025 do 12. 5. 2025
5. 10. 2025 do 20. 10. 2025
40,20 €
STROKOVNO – TEORETIČNI DEL IZPITNI ROKI PRIJAVNI ROKI CENA/EUR
Poznavanje blaga
7. 1. 2025
1. 4. 2025
9. 9. 2025
8. 12. 2024 do 23. 12. 2024
2. 3. 2025 do 17. 3. 2025
10. 8. 2025 do 25. 8. 2025
40,20 €
Gospodarsko poslovanje s trženjem
14. 1. 2025
15. 4. 2025
23. 9. 2025
15. 12. 2024 do 30. 12. 2024
16. 3. 2025 do 31. 3. 2025
24. 8. 2025 do 8. 9. 2025
40,20 €
Računovodstvo z osnovami poslovnih financ
28. 1. 2025
6. 5. 2025
7. 10. 2025
29. 12. 2024 do 13. 1. 2025
6. 4. 2025 do 21. 4. 2025
7. 9. 2025 do 22. 9. 2025
40,20 €
Psihologija prodaje
11. 2. 2025
13. 5. 2025
21. 10. 2025
12. 1. 2025 do 27. 1. 2025
13. 4. 2025 do 28. 4. 2025
21. 9. 2025 do 6. 10. 2025
40,20 €
Trgovinska zakonodaja
25. 2. 2025
27. 5. 2025
4. 11. 2025
26. 1. 2025 do 10. 2. 2025
27. 4. 2025 do 12. 5. 2025
5. 10. 2025 do 20. 10. 2025
40,20 €
6
WWW.TZSLO.SI
PEDAGOŠKO – ANDRAGOŠKI DEL IZPITNI ROKI PRIJAVNI ROKI CENA/EUR
Pedagoško – andragoški del
11. 3. 2025
10. 6. 2025
18. 11. 2025
9. 2. 2025 do 24. 2. 2025
11. 5. 2025 do 26. 5. 2025
19. 10. 2025 do 3. 11. 2025
201,00 €
POSLOVODNO – EKONOMSKI DEL IZPITNI ROKI PRIJAVNI ROKI CENA/EUR
Poslovodno – ekonomski del
18. 3. 2025
17. 6. 2025
25. 11. 2025
16. 2. 2025 do 3. 3. 2025
18. 5. 2025 do 2. 6. 2025
26. 10. 2025 do 10. 11. 2025
201,00 €;
za dva izpita:
80,38 €
T.R.
III TRGOVINA V ŠTEVILKAH
Indeksi nominalnega in realnega prihodka v trgovini na drobno in v trgovini z motornimi
vozili ter od popravil le-teh
Podatki Statističnega urada RS (SURS) kažejo, da so realni prihod-
ki v trgovini na drobno (G 47) v oktobru 2024 glede na oktober
2023 nižji za 0,9 %. V trgovini z motornimi gorivi so prihodki v
enakem obdobju upadli za 10,5 %. V kolikor bi upoštevali prihod-
ke v trgovini na drobno brez prodaje motornih goriv, bi bili ti pri-
hodki višji za 1,0 %. V trgovini na drobno z neživili brez motornih
goriv so prihodki v oktobru 2024 na enaki ravni kot oktobra lani,
prihodki v trgovini na drobno z živili pa so se zvišali za 2,5 %. V
trgovini z motornimi vozili in popravili motornih vozil je prisotna
9,2 % letna rast glede na lanske prihodke. Iz primerjave prihod-
kov na mesečni ravni, torej v oktobru 2024 glede na september
2024, lahko vidimo, da je v trgovini na drobno (G 47) prisotna
rast prihodkov za 0,8 %. V trgovini z živili je prisotna 1,8 % rast, v
trgovini z neživili pa padec prihodkov za 0,6 %.
Iz kumulativnih podatkov za leto 2024 glede na leto 2023 izhaja, da
so v obdobju januar - oktober 2024 glede na enako obdobje leta
2023 realni prihodki v trgovini na drobno (G 47) nižji za 0,5 %, pred-
vsem zaradi 6,7 % padca v trgovini z motornimi gorivi (G 47.3). V trgo-
vini z živili so se prihodki dvignili za 1,8 %, v trgovini z neživili pa za 0,7
%. Prihodki v trgovini z motornimi vozili (G 45) so višji za 7,6%. Realni
prihodki v trgovini na drobno so za leto 2024 zaenkrat na primerlji-
vih ravneh z letom 2023. Iz kumulativnih podatkov za obdobje od
januarja do septembra leta 2024 še lahko opazimo, da je bil največji
padec prihodkov v trgovini z motornimi gorivi in trgovini s farmacevt-
skimi, medicinskimi in kozmetičnimi izdelki, najvišja rast prihodkov
pa v trgovini z motornimi vozili in trgovini z gospodinjskimi naprava-
mi, avdio in video zapisi. Opazno je tudi, da so prihodki v letu 2023 in
2024 v trgovini na drobno precej pod tistimi iz leta 2022.
Indeksi nominalnega in realnega prihodka v trgovini za september 2024
Nominalni indeksi Realni indeksi
sep 24 /
avg 24
sep 24 /
sep 23
sep 24 /
avg 24
1)
sep 24 /
sep 23
1)
sep 24 /
avg 24
1) 3)
sep 24 /
sep 23
1) 2)
G Trgovina 106,1 99,6 106,9 101,7 99,1 102,9
45 Trgovina z motornimi vozili in popravila motornih vozil 116,1 102,7 116,3 105,2 99,1 105,1
45.1+45.3+45.4 Motorna vozila, motorna kolesa, rezervni deli, oprema 115,7 102,8 116,1 105,6 98,8 105,6
45.2 Vzdrževanje in popravila motornih vozil 118,7 101,1 118,2 99,9 101,6 100,2
46 Posredništvo in trgovina na debelo, razen z motornimi vozili 108,6 100,0 109,8 102,7 98,4 103,9
47 Trgovina na drobno, razen z motornimi vozili 97,8 97,2 97,3 97,7 98,6 98,7
47 brez 47.3 Trgovina na drobno, brez motornih goriv 99,5 101,4 98,5 100,7 99,5 102,3
47.3 Motorna goriva v specializiranih prodajalnah 90,0 79,8 91,0 83,7 92,5 83,1
47.11+47.2 Trgovina z živili, pijačami in tobačnimi izdelki 92,3 98,0 92,2 96,7 97,8 98,7
47.11 Nespecializirane prodajalne, pretežno z živili 92,3 98,2 92,1 96,7 97,5 98,7
47.2 Živila, pijače, tobačni izdelki v specializiranih prodajalnah 94,6 94,4 94,4 91,9 97,5 95,1
47.19+47.4+47.5+47.6+47.7+47.8+47.9 Trgovina z neživili, brez motornih goriv 105,7 104,1 103,2 103,6 100,5 104,6
47.19 Nespecializirane prodajalne, pretežno z neživili 102,5 99,5 100,8 98,8 100,6 100,3
47.73+47.74+47.75 Farmacevtski, medicinski, kozmetični in toaletni izdelki v
specializiranih prodajalnah
102,7 99,0 102,3 94,9 98,1 96,6
47.51+47.71+47.72 Tekstil, oblačila, obutev in usnjeni izdelki v specializiranih prodajalnah 117,3 114,4 103,2 115,2 102,1 115,2
47.43+47.52+47.54+47.59+47.63 Pohištvo, gospodinjske naprave, gradbeni
material, avdio in video zapisi v specializiranih prodajalnah
110,6 100,0 111,1 101,2 101,0 102,8
47.41+47.42+47.53+47.61+47.62+47.64+47.65+47.76+47.77+47.78 Računalniške, teleko-
munikacijske naprave, knjige, športna oprema, igrače ipd. v specializiranih prodajalnah
99,9 118,2 98,6 117,1 101,9 117,1
47.91 Trgovina na drobno po pošti ali po internetu 102,0 96,6 99,8 97,0 100,1 97,7
47.52+47.59 Trgovina s pohištvom, gradbenim materialom v specializiranih prodajalnah 108,1 95,1 108,0 94,6 97,3 94,7
47.43+47.54+47.63 Trgovina z gospodinjskimi napravami, avdio in video zapisi v
specializiranih prodajalnah
118,7 119,0 118,9 120,4 109,9 123,9
47+45 Skupaj trgovina na drobno, trgovina z motornimi vozili in popravila le-teh 103,5 99,1 104,0 100,6 99,2 101,3
1) V podatkih je izločen vpliv spremembe cen.
2) V podatkih je izločen vpliv koledarja.
3) V podatkih je izločen vpliv sezone in koledarja.
Vir: Statistični urad RS, preračun TZS, december 2024. P.G.
7
WWW.TZSLO.SI
T – Informacije« so pripravili: Mija Lapornik, Barbara Krivic, Nika Pečevnik, Tanja Rudolf, Primož Gorenc in Karmen Fortuna. Uporaba in objava podatkov (delno ali v
celoti) je dovoljena le z navedbo vira. Odgovorna urednica: Karmen Fortuna. Lektoriranje: Karmen Fortuna. Izdajatelj »T-Informacij« je Trgovinska zbornica Slovenije,
Dunajska cesta 167, Ljubljana, tel.: 01 5898 212 ali 01 5898 213, e-naslov: info@tzslo.si, spletna stran: www.tzslo.si, TRR: SI56 0400 0027 8921 404 pri OTP banki d.d.
V skladu z Zakonom o davku na dodano vrednost (UL RS, št. 13/11 – UPB, s spremembami in dopolnitvami) se za to publikacijo plačuje 5 % davek na dodano vrednost.
Indeksi nominalnega in realnega prihodka v trgovini na drobno in v trgovini z motornimi
vozili ter od popravil le-teh za oktober 2024
Nominalni indeksi Realni indeksi
okt 24 /
sep 24
okt 24 /
okt 23
okt 24 /
sep 24
1)
okt 24 /
okt 23
1)
okt 24 /
sep 24
1) 3)
okt 24 /
okt 23
1) 2)
45 Trgovina z motornimi vozili in popravila motornih vozil 111,7 110,9 111,8 113,4 102,1 109,2
47 Trgovina na drobno, razen z motornimi vozili 105,5 100,4 105,1 100,9 100,8 99,1
47 brez 47.3 Trgovina na drobno, brez motornih goriv 106,5 104,0 105,6 102,9 100,4 101,0
47.3 Motorna goriva v specializiranih prodajalnah 99,6 83,7 102,1 91,0 99,8 89,5
47.11+47.2 Trgovina z živili, pijačami in tobačnimi izdelki 107,0 105,0 106,6 103,7 101,8 102,5
47.19+47.4+47.5+47.6+47.7+47.8+47.9 Trgovina z neživili, brez motornih goriv 106,2 103,3 105,0 102,3 99,4 100,0
1) V podatkih je izločen vpliv spremembe cen.
2) V podatkih je izločen vpliv koledarja.
3) V podatkih je izločen vpliv sezone in koledarja.
Vir: Statistični urad RS, preračun TZS, december 2024. P.G.
Kumulativni indeksi prihodka
Nominalni Realni
jan-sep 24 /
jan-sep 23
jan-okt 24 /
jan-okt 23
jan-sep 24 /
jan-sep 23
jan-okt 24 /
jan-okt 23
G Trgovina 102,1 n. p. 102,5 n. p.
45 Trgovina z motornimi vozili in popravila motornih vozil 104,6 104,8 107,4 107,6
45.1+45.3+45.4 Motorna vozila, motorna kolesa, rezervni deli, oprema 104,1 n. p. 107,3 n. p.
45.2 Vzdrževanje in popravila motornih vozil 109,1 n. p. 107,7 n. p.
46 Posredništvo in trgovina na debelo, razen z motornimi vozili 101,7 n. p. 102,1 n. p.
47 Trgovina na drobno, razen z motornimi vozili 101,4 101,1 99,6 99,5
47 brez 47.3 Trgovina na drobno, brez motornih goriv 103,2 103,1 101,3 101,3
47.3 Motorna goriva v specializiranih prodajalnah 94,5 93,1 93,7 93,3
47.11+47.2 Trgovina z živili, pijačami in tobačnimi izdelki 103,4 103,5 101,7 101,8
47.11 Nespecializirane prodajalne, pretežno z živili 103,4 n. p. 101,7 n. p.
47.2 Živila, pijače, tobačni izdelki v specializiranih prodajalnah 103,9 n. p. 101,4 n. p.
47.19+47.4+47.5+47.6+47.7+47.8+47.9 Trgovina z neživili, brez motornih goriv 102,8 102,6 100,8 100,7
47.19 Nespecializirane prodajalne, pretežno z neživili 100,8 n. p. 99,1 n. p.
47.73+47.74+47.75 Farmacevtski, medicinski, kozmetični in toaletni izdelki v
specializiranih prodajalnah
104,0 n. p. 97,8 n. p.
47.51+47.71+47.72 Tekstil, oblačila, obutev in usnjeni izdelki v specializiranih prodajalnah 106,3 n. p. 106,1 n. p.
47.43+47.52+47.54+47.59+47.63 Pohištvo, gospodinjske naprave, gradbeni material,
avdio in video zapisi v specializiranih prodajalnah
103,0 n. p. 102,6 n. p.
47.41+47.42+47.53+47.61+47.62+47.64+47.65+47.76+47.77+47.78 Računalniške, telekomu-
nikacijske naprave, knjige, športna oprema, igrače ipd. v specializiranih prodajalnah
103,2 n. p. 100,9 n. p.
47.91 Trgovina na drobno po pošti ali po internetu 99,8 n. p. 99,6 n. p.
47.52+47.59 Trgovina s pohištvom, gradbenim materialom v specializiranih prodajalnah 100,4 n. p. 98,9 n. p.
47.43+47.54+47.63 Trgovina z gospodinjskimi napravami, avdio in video zapisi v
specializiranih prodajalnah
110,9 n. p. 111,6 n. p.
47+45 Skupaj trgovina na drobno, trgovina z motornimi vozili in popravila le-teh 102,4 n. p. 102,5 n. p.
Opomba: n. p. – ni podatka. Izločen vpliv koledarja.
Vir: Statistični urad RS, preračun TZS, december 2024. P.G.
Indeksi prihodka trgovine v EU
Podatki Eurostata kažejo, da so se v EU nominalni prihodki v tr-
govini na drobno (G 47) v prvih devetih mesecih leta 2024 glede
na enako obdobje lani povišali za 2,1 % (v Sloveniji so se povišali
za 1,4 %), medtem ko v enakem obdobju realni indeksi, kjer je
izločen vpliv inflacije, kažejo, da so realni prihodki v EU v trgovini
na drobno narasli za 0,8 %, v Sloveniji pa so upadli za 0,4 %. Če
izločimo prihodke v trgovini z motornimi gorivi je v EU prisotna
rast prihodkov za 0,8 %, v Sloveniji znaša rast 1,3 %. V trgovini z
živili, pijačami in tobačnimi izdelki so prihodki v EU narasli za 0,2
%, v Sloveniji za 1,7 %. V trgovini z neživili brez motornih goriv so
prihodki v EU zrasli za 1,3 %, medtem ko so v Sloveniji zrasli za 0,8
%. V trgovini z motornimi gorivi so prihodki v EU narasli za 0,5 %, v
Sloveniji pa so upadli za 6,3 %. Primerjava s sosednjimi državami
kaže na to, da izstopa Hrvaška, ki dosega visoke rasti prihodkov v
letu 2024 glede na leto 2023. P.G.