ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
Glede zagotavljanja uporabe slovenščine Zakon določa, da so po-
trošnikom v zvezi z izvajanjem Uredbe 2023/988/EU v slovenščini
zagotovljena:
k proizvodu priložena navodila in varnostne informacije iz
sedmega odstavka 9. člena in četrtega odstavka 11. člena
Uredbe 2023/988/EU,
opozorila in varnostne informacije, ki se pri omogočanju dostop-
nosti proizvodov na trgu prek spleta ali drugih sredstev za proda-
jo na daljavo iz točke (d) 19. člena Uredbe 2023/988/EU namesti-
jo na proizvod ali embalažo ali vključijo v priloženi dokument,
dodatne informacije v digitalni obliki iz 21. člena Uredbe
2023/988/EU,
obvestilo o odpoklicu proizvoda iz varnostnih razlogov iz
prvega odstavka 36. člena Uredbe 2023/988/EU in
informacije na brezplačni telefonski številki in interaktivni
spletni storitvi iz točke (f) drugega odstavka 36. člena Uredbe
2023/988/EU.
Enotna kontaktna točka sistema hitrega obveščanja za izmenja-
vo informacij o korektivnih ukrepih v zvezi z nevarnimi proizvo-
di iz drugega odstavka 25. člena Uredbe 2023/988/EU (Safety
Gate) je še naprej Tržni inšpektorat Republike Slovenije. Glede
nadzora nad izvajanjem Uredbe 2023/988/EU in predpisov, spreje-
tih za izvajanje Uredbe 2023/988/EU, se uporabljajo pooblastila in
ukrepi, določeni v zakonu, ki ureja tehnične zahteve za proizvode
in ugotavljanje skladnosti. Glede dokončanja inšpekcijskih postop-
kov je določeno, da se inšpekcijski postopki, ki so se začeli pred 13.
decembrom 2024, končajo v skladu z dosedanjimi predpisi. Glede
nadaljnje dostopnosti proizvodov na trgu pa zakon določa, da so
proizvodi, ki so v skladu z Zakonom o splošni varnosti proizvodov
(Uradni list RS, št. 101/03) in so dani na trg pred 13. decembrom
2024, lahko dostopni na trgu tudi po tem datumu. V prehodnih in
končnih določbah so med drugim navedeni tudi predpisi, katerih
veljavnost preneha oziroma podaljšanje njihove uporabe.
Na TZS smo vsebino nove EU Uredbe 2023/988 o splošni var-
nosti proizvodov v sodelovanju z Ministrstvom za gospodarstvo,
turizem in šport (MGTŠ) predstavili na webinarju za trgovce okto-
bra letos, pred tem pa smo v okviru Komisije za neživila pri TZS
ministrstvu glede Uredbe EU 2023/988 posredovali nekatera
vprašanja, pa tudi odziv TZS v javni razpravi ob sprejemanju nove-
ga Zakona (ZIUSVP). V nadaljevanju objavljamo prejeta pojasnila
ministrstva ter odgovore na vprašanja glede izvajanja Uredbe EU
2023/988, ki se prične uporabljati 13. decembra 2024 in je ne-
posredno uporabljiva v vseh državah članicah.
V nadaljevanju glede na razpravo v okviru Komisije za neživila pri
TZS in nekatera vprašanja članov objavljamo odgovore, ki smo jih
pridobili s strani Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport (v
nadaljevanju: MGTŠ) v dopisu z dne 12. 7. 2024, kot sledi:
»V zvezi z vprašanjem glede obsega uporabe Uredbe
2023/988/EU pojasnjujemo, da je skladno s prvim odstavkom
2. člena Uredbe 2023/988/EU treba tako v primeru proizvodov,
za katere velja harmonizacijska zakonodaja EU (tehnični predpisi
iz Priloge I Uredbe 2019/1020/EU), uporabljati določbe Uredbe
2023/988/EU poleg določb tehničnih predpisov, razen poglavja
II Uredbe 2023/988/EU, če gre za tiste vidike tveganja ali kate-
gorije tveganj, ki jih zahteve iz tehničnih predpisov že zajemajo,
ter poglavja III, oddelka 1, poglavij V in VII ter poglavij od IX do
XI. Uredba 2023/988/EU se uporablja tudi v primeru proizvodov,
za katere ni posebnega tehničnega predpisa, če gre za proizvod,
ki je namenjen potrošnikom ali je verjetno, da ga potrošniki v
razumno predvidljivih okoliščinah uporabljajo tudi, če jim ni na-
menjen. Uredbe 2023/988/EU se ne uporablja le za proizvode,
navedene v drugem odstavku 2. člena (točka a do i).
V zvezi z vašim vprašanjem glede zahteve po tehnični doku-
mentaciji pojasnjujemo, da gre na neharmoniziranem področju
proizvodov za novost, saj 9. člen Uredbe 2023/988/EU vsem
proizvajalcem nalaga, da pred dajanjem svojih proizvodov na trg
izvedejo notranjo analizo tveganja in pripravijo tehnično doku-
mentacijo. Po drugi strani pa omenjena določba ne velja za har-
monizirano področje proizvodov, saj se skladno s točko (b) prve-
ga odstavka 2. člena Uredbe 2023/988/EU poglavje III, oddelek
1 zanj ne uporablja. Zahtevi po tehnični dokumentaciji iz Uredbe
2023/988/EU in iz tehničnega predpisa se tako ne podvajata.
Poleg zahtev za proizvajalca iz 9. člena Uredbe 2023/988/EU je
v šestem odstavku 11. člena uredbe določeno, da »uvozniki hra-
nijo kopijo tehnične dokumentacije iz člena 9(2), da je na voljo
organom za nadzor trga za obdobje desetih let po tem, ko so dali
proizvod na trg, in zagotovijo, da so dokumenti iz člena 9(2), kot
je ustrezno, na zahtevo dostopni navedenim organom.« Glede na
zapis določbe izhaja, da morajo kopijo tehnične dokumentacije
hraniti vsi uvozniki, v kolikor jih je več, saj je vsak od njih odgovo-
ren za dajanje proizvoda na trg EU.
V zvezi z vašim vprašanjem glede obsega tehnične doku-
mentacije in zaupnosti informacij pojasnjujemo, da je skla-
dno z drugim in tretjim odstavkom 9. člena Uredbe 2023/988/
EU glede proizvodov, za katere se, kot že pojasnjeno zgoraj, ta
zahteva uporablja, določeno, da tehnična dokumentacija vsebuje
vsaj »splošni opis proizvoda in njegove bistvene značilnosti, po-
membne za oceno njegove varnosti, kadar je to ustrezno glede
na možna tveganja, povezana s proizvodom, pa, kot je ustrezno,
vključuje tudi analizo možnih tveganj, povezanih s proizvodom, in
rešitve, sprejete za odpravo ali ublažitev takih tveganj, vključno z
rezultati vseh poročil, ki se nanašajo na preizkuse, ki jih je izvedel
proizvajalec ali druga oseba v njegovem imenu, ter seznam vseh
ustreznih evropskih standardov.«
V zvezi z vašim vprašanjem glede blagovne znamke in varo-
vanja »know-how«-a pojasnjujemo, da tretji odstavek 9. člena
Uredbe 2023/988/EU določa, da mora proizvajalec zagotoviti,
da je tehnična dokumentacija na zahtevo na voljo organom za
nadzor trga. Ob tem poudarjamo, da se gospodarski subjekt, za
katerega se proizvod načrtuje ali proizvaja in ki trži ta proizvod
pod svojim imenom ali blagovno znamko, skladno z 8. točko prve-
ga odstavka 3. člena uredbe šteje za proizvajalca in prevzema
vse obveznosti proizvajalca po tej uredbi. Omenjeni subjekt mora
zato poskrbeti, da je tehnična dokumentacija na voljo.
V zvezi z vašim vprašanjem glede 16. člena Uredbe 2023/988/
EU pojasnjujemo, da je »odgovorna oseba za proizvode, dane na
trg EU« lahko katerikoli gospodarski subjekt v dobavni verigi s
sedežem v EU, ki prevzame obveznost opravljanja nalog iz tret-
jega odstavka 4. člena 2019/1020 o nadzoru trga in skladnosti
proizvodov. To je bodisi:
proizvajalec,
uvoznik, kadar proizvajalec nima sedeža v EU,
pooblaščeni zastopnik, ki ga proizvajalec določi s pisnim
pooblastilom, da izvaja naloge iz tretjega odstavka 4. člena
2019/1020 v njegovem imenu, ali
ponudnik storitev odpremnih skladišč, kadar noben drug od
zgoraj navedenih gospodarskih subjektov nima sedeža v EU.
S tem se zahteva iz 4. člena Uredbe 2019/1020/EU, ki je veljala le
za omejeno število proizvodov na harmoniziranem področju, raz-
širi na vse proizvode, ki so skladno s 2. členom uredbe predmet
urejanja Uredbe 2023/988.
V zvezi z vašim vprašanjem glede 22. člena Uredbe 2023/988/
EU pojasnjujemo, da se skladno z 18. točko 3. člena Uredbe
2023/988/EU za trgovca šteje »vsaka fizična ali pravna oseba, ne
glede na to, ali je v zasebni ali javni lasti, ki sama ali prek druge
osebe, ki nastopa v imenu te fizične ali pravne osebe ali za račun te
fizične ali pravne osebe, deluje za namene v zvezi s trgovsko, po-
slovno, obrtno ali poklicno dejavnostjo te fizične ali pravne osebe«.
6