18. 03. 2025
PRODAJA PREKO PRODAJNIH AVTOMATOV – AKTUALNE NOVOSTI (davčno potrjevanje; DDV zakonodaja)
Kategorije:
Splošna zakonodajaPRODAJA PREKO PRODAJNIH AVTOMATOV – AKTUALNE NOVOSTI (davčno potrjevanje; DDV zakonodaja)
(18. 3. 2025)
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o davčnem potrjevanju računov (ZDavPR-C) in Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o izvajanju Zakona o davčnem potrjevanju računov
Velike spremembe za prodajo blaga preko prodajnih avtomatov je prinesla zadnja sprememba Zakona o davčnem potrjevanju računov (ZDavPR-C), objavljena v UL RS 100 z dne 26. 1. 2024, o kateri smo vas predhodno že seznanjali, in sicer gre za novo obveznost sporočanja podatkov davčnemu organu o prodaji blaga in storitev prek avtomatov na primerljiv način, kot je že vzpostavljan v okviru davčnega potrjevanja računov, z začetkom izvajanja 1. 1. 2026. V Uradnem listu RS št. 15 z dne 12. 3. 2025 je bil objavljen tudi podzakonski akt - Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o izvajanju Zakona o davčnem potrjevanju računov, ki podrobneje ureja izvajanje zakona ter določa:
- vsebino in obliko sporočila s podatki o avtomatu;
- obliko identifikacijske oznake avtomata;
- označitev avtomata z identifikacijsko oznako avtomata;
- vsebino in obliko sporočila s podatki o opravljeni prodaji prek avtomata;
- postopek izmenjave podatkov o opravljeni prodaji prek avtomata;
- postopek v primeru napake pri izmenjavi podatkov o opravljeni prodaji prek avtomata;
- v prilogah pravilnika I in II so vključene tehnične podlage za izvedbo postopkov.
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o davku na dodano vrednost (ZDDV-1O) je omogočil izjemo od obveznosti izdajanja računov (nov 81.a člen ZDDV) tako za prodajo blaga kot tudi storitev prek avtomatov, kar v praksi tudi pomeni, da tiskani račun ni potreben, kar na TZS pozdravljamo glede na to, da je bila napovedana ob pripravi tega zakona tudi ta obveznost, ministrstvo pa je prisluhnilo tudi nekaterim predlogom, ki jih je podala Skupina za prodajne avtomate, vending pri TZS tekom javne razprave z vidika implementacije pravilnika v praksi. Ob navedenem je TZS tudi ves čas opozarjala na vidik, da bodo za izvedbo novih zahtev potrebne velike investicije v nadgradnjo programske in strojne opreme, veliko administrativnega dela bo na področju vzpostavitve in vzdrževanja evidenc, ter na področju organizacije kadrov, ki morajo v kratkem času izvesti vse potrebne spremembe na terenu. Skupina za prodajne avtomate, vending pri TZS je opravila do sedaj tudi tehnična sestanka z organom nadzora v smeri, da se vzpostavijo povezave glede toka zahtevanih podatkov in testirajo tehnične rešitve, ter sproti rešujejo odprta vprašanja. Kot smo bili seznanjeni s strani FURS, testni sistem že deluje. Namenska potrdila, tako testna kot produkcijska so brezplačna, testna se dobijo prek elektronske pošte na help desk, produkcijska pa se pridobijo prek eDavkov.
Na TZS tudi zbiramo nadaljnja odprta vprašanja članov, ki jih lahko posredujete na info@tzslo.si
Povezave na zakonodajo:
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o davku na dodano vrednost (ZDDV-1O) in Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika za izvajanje Zakona o davku na dodano vrednost - davčne stopnje DDV
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o davku na dodano vrednost (UL RS 104 z dne 10. 12. 2024) je med drugim prinesel tudi naslednjo spremembo v Prilogi I, Seznamu dobav blaga in storitev, za katere se uporablja nižja stopnja DDV:
»(1) Hrana (vključno s pijačo, razen alkoholnih pijač in pijač z dodanim sladkorjem ali sladili ter pripravkov za pripravo pijač z dodanim sladkorjem ali sladili) za ljudi in živali; žive živali, semena, rastline in primesi, ki so (običajno) namenjene za pripravo hrane; izdelki, ki se (običajno) uporabljajo kot dodatki k hrani ali kot njen nadomestek;«,
Zakonu je nato sledil Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o izvajanju Zakona o davku na dodano vrednost (UL RS št. 112 z dne 27. 12. 2024), ki je med drugim v 48. členu (Izdelki iz 1. točke Priloge I k ZDDV-1) Pravilnika o izvajanju Zakona o davku na dodano vrednost (v nadaljevanju: Pravilnik) v 22. in 23. točki določil sledeče:
»22. razna živila (tarifne oznake: 2101 do vključno 2106), razen sladkornih sirupov in pripravkov za pripravo pijač, ki vsebujejo dodan sladkor ali sladila (tarifne oznake: 2106 90 30 do vključno 2106 90 59 in 2106 90 98);«.
»23. sokovi (tarifna oznaka: 2009); vode, vključno z mineralnimi vodami in sodavicami (tarifna oznaka: 2201); vode, vključno z mineralnimi vodami in sodavicami ter druge brezalkoholne pijače iz tarifne oznake 2202, ki ne vsebujejo dodanega sladkorja ali sladil; tekoča hrana za bolnike in prehranska dopolnila (tarifna oznaka: 2202 99); kis in nadomestki kisa (tarifna oznaka: 2209 00);«.
Tretji odstavek 48. člena Pravilnika je bil dopolnjen z določbo, da »če se pri prodaji napitkov iz prodajnih avtomatov glede na značilnosti prodajnega avtomata ne more zagotoviti podatka o tem, ali gre za napitek z dodanim sladkorjem ali sladili ali ne, je prodaja napitka obdavčena po nižji stopnji DDV le, če prodajni avtomat pripravi napitek brez vsebnosti sladkorja ali sladil, kupcu pa lahko omogoča, da sam izbere možnost dodajanja sladkorja ali sladil«.
V praksi se še vedno pojavljajo vprašanja pri katerih je ob izvajanju zakonodaje lahko v pomoč tudi dokument Finančne uprave RS – Davek na dodano vrednost, Stopnje DDV, 10. izdaja, februar 2025, v okviru katerega so opisani tudi nekateri primeri, kot sledi:
»Dobava napitkov na osnovi mleka, kave, sladkorja, vode – pakiranih v plastični kozarček – prek prodajnega avtomata. (4. 2. 2025)
Odgovor FURS: Navedeni napitki, ki nastanejo v avtomatu in so pakirani v lonček, se uvrščajo v tarifne oznake 2202 99 91 do 2202 99 99 (odvisno od vsebnosti mlečnih maščob), enako kot pripravljeni napitki v plastenkah ali pločevinki v trgovini.
Npr. kupec na avtomatu kupi napitek. Velja:
- če avtomat že v osnovi pripravlja napitek z dodanim sladkorjem (že v sestavinah napitka je dodan sladkor ali sladilo), se tak napitek obdavči po splošni stopnji DDV (ne glede na nastavitev avtomata);
- če avtomat v osnovi pripravlja napitek brez dodanega sladkorja ali sladil (v sestavinah napitka ni dodanega sladkorja ali sladila), in se glede na značilnosti prodajnega avtomata ne more zagotoviti podatka o tem, ali gre za napitek z dodanim sladkorjem ali sladili ali ne, se tak napitek obdavči:
- z nižjo stopnjo DDV, če avtomat sam avtomatično ne dodaja sladkorja, ampak je dodajanje sladkorja izbira kupca (avtomat je nastavljen tako, da napitku ne doda sladkorja ali sladila);
- s splošno stopnjo DDV, če avtomat sam avtomatično doda sladkor (avtomat je nastavljen tako, da napitku avtomatično doda sladkor ali sladila), kupec pa ima možnost izbire, bodisi dodajanja dodatnega sladkorja ali pa izbire napitka brez sladkorja (preklica dodajanja sladkorja s strani avtomata).«.
Ker je Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o izvajanju Zakona o davku na dodano vrednost (UL RS št. 112 z dne 27. 12. 2024) prinesel nabor tarifnih oznak, ki vključujejo velik obseg pijač, ki se jim je posledično z začetkom letošnjega leta DDV stopnja dvignila, med njimi celo tople napitke, smo tekom javne razprave, ko se je pravilnik pripravljal, opozorili, da bo to spremembo nemogoče izvajati v primeru, ko si na avtomatu kupec sam doda sladkor, kar je zakonodajalec posledično upošteval in ta primer opredelil v pravilniku, kot navedeno predhodno, vendar pa se določena vprašanja na področju izvajanja zakonodaje, v praksi še vedno pojavljajo.
Povezave na zakonodajo:
Nazaj