04. 09. 2007

TZS: Podražitve proizvajalcev previsoke glede na rast cen surovin

Ljubljana, 4. septembra 2007 – Evropski in slovenski trgovci se v zadnjih dveh tednih srečujejo s problemom zviševanja cen dobaviteljev, ki so posledica rasti cen surovin na svetovnih borzah. Danes je Mercator na spletnih straneh objavil seznam napovedanih podražitev, ki kažejo na to, da proizvajalci višajo cene za več, kot so se povečale cene surovin glede na delež v končnem izdelku. Marže v sektorju trgovine v zadnjih desetih letih v Sloveniji padajo, saj je trgovina dosegla velik napredek na področju poslovnih povezav in rasti. Prihodki slovenske trgovine tako znašajo približno 33 odstotkov prihodkov slovenskega gospodarstva, trgovina pa zaposluje tudi dobrih 17 odstotkov vseh zaposlenih v Sloveniji. Trgovinski sektor v Sloveniji je konkurenčen evropskim trgovcem, ki se vse bolj agresivno usmerjajo na trge Jugovzhodne Evrope, poleg tega pa je kakovost storitev v trgovini v Sloveniji višja kot v marsikateri evropski državi.

Napovedano septembrsko povišanje maloprodajnih cen nekaterih živilskih izdelkov nikakor ne bo posledica dvigovanja marž trgovcev, ampak je potrebno razlog iskati v zviševanju cen surovin na svetovnih trgih, ki so posledica slabih letin na svetovni ravni in velike porabe živilskih surovin za proizvodnjo energentov. Zaradi majhnosti slovenskega trga se bo ta vpliv odražal tudi neposredno v naših maloprodajnih cenah. Potrošniki bodo to najbolj občutili pri nakupovanju živil, zato so slovenski trgovci, v zadnjih prodajnih akcijah, že namenili posebno vlogo ugodnostim in popustom za izbrane nujne življenjske potrebščine, za katere se maloprodajne cene ne bodo povečale za toliko, kot so se, ali se bodo, zvišale cene dobaviteljev.

“V zadnjem obdobju je bilo precej govora o potencialnem zviševanju marž trgovcev. Vendar pa je za slovensko trgovino v zadnjem obdobju značilno zniževanje marž, ker prihaja do racionalizacije poslovanja in posledično zmanjševanja stroškov režije trgovine. Glede na gibanje cen surovin in posledično ceno hrane, bomo trgovci ravnali tržno in potrošniku omilili vpliv rasti cen surovin na cene nujnih življenjskih potrebščin, pri tem pa pozivamo tudi proizvajalce, da cene dvigujejo samo glede na povišanje cen surovin. Slovenija pri vplivih trgov surovin na končno ceno izdelkov ni izjema, hkrati pa ima tudi svoje specifike, ki dodatno vplivajo na raven cen. Nikakor pa te specifike niso tako velike, da dobri slovenski proizvajalci ne bi mogli konkurenčno nastopati na trgu proti evropskim proizvajalcem,” pravi izvršni direktor Trgovinske zbornice Slovenije Viktor Vauhnik.

Produktivnost trgovine široke potrošnje v Sloveniji je glede na prodajo na kvadratni meter popolnoma primerljiva s produktivnostjo v tujini, hkrati pa Slovenija na področju tehničnih in higienskih standardov presega marsikatero evropsko državo. Velikokrat omenjena visoka koncentracija trgovine z živili v Sloveniji, v Evropi ni nikakršna posebnost. Močna domača trgovina je lahko le zaveznik in perspektivni odjemalec za kakovostne domače proizvode.

Glede na odprtost slovenskega trga, v Sloveniji naraščajo prodajne kapacitete obstoječih in tudi novih trgovcev, ki vstopajo na slovenski trg, predvidoma pa se bo po vzoru razvitih držav okrepil tudi delež malih prodajaln z živili, pričakovano predvsem v mestnih jedrih.

Na Trgovinski zbornici upajo, da bodo trgovci v svojih pogajanjih z dobavitelji čimbolj odločni in uspešni, ter na ta način v dobro svojih kupcev uspeli ublažiti posledice napovedanih rasti cen.

Nazaj